vineri, 12 septembrie 2014

Suedia. Rural. Sau urban.

Ieri am plecat spre Malmo si ne-am oprit intai in oraselul cel mai aproape de satul in care stam (V Stro) si anume Eslov. E ca un soi de Valenii de Munte doar ca e in Suedia si de o mie de ori mai misto. Dupa care am mers prin Lund care e ca un soi de Ploiesti adica are si "Facultate" ca sa nu-i zic universitate si spital universitar... e un ceva tot mic si tot plin de padure.

Daca ma scoli la noapte din somn si ma intrebi cum e aia Suedia o sa tip imediat nu somon, nu Ikea...o sa tip PADURE. Pomi. Stejari si brazi predominant. Orice casa e inconjurata la propriu de propria ei padure mica. O padure domestica. Am fotografiat zeci de case cu palcul lor de padure. Dupa care m-am linistit. Adica domle...la astia asa e... Nu au garduri. Deloc. Nimeni nu are gard. Dar toti au padure, gard viu, gard de brazi, gard de balarii diverse. Pomi. Verde, verde, verde pana nu se mai vede casa de el. El verdele.

In toate oraselele vazute azi era plin de padure. In afara lor camp. Camp d-ala cu grau, sfecla si alte acareturi d-astea utile la casa omului. Iar casa omului e una MICA. Mica, utila si fara etaj!!! Are pe langa ea multe silozuri. Are pe langa ea spatiu util pentru depozitat productia. Pentru ca oamenii astia produc mancare. Stam la o ferma. E in plin proces de transformare catre hotel insa de niste sute de ani a fost o ferma. Oamenii au vandut mare parte din pamant pentru ca probabil le-a ajuns. Si pentru ca au clienti la cazare si pot castiga binisor din asta.

Ieri am realizat ce a facut comunismul tarii in care traiesc. Ce diferenta enorma poate sa fie intre agricultura cu iz de Ceapeu' si cea facuta de om pe pamantul lui. Cum aici satele astea de pe campuri sunt cu casele...fiecare pe campul sau. Nu-s toate aglomerate in sat si campurile goale. Fiecare om are casa lui pe campul lui personal. Iar casa e inconjurata de o mica padure. De la padure incolo campul. Pe care omul il lucreaza. Nu cu sapa ci cu utilaje.

Malmo e destul de mare. Suficient de mare incat sa te simti oarecum pierdut. Are o zona industriala maricica pe care am ajuns dintr-o greseala GPS :))). Are un zgarie-nor demential care se cheama Turning Torso si la care te poti uita precum un idiot o zi intreaga. Si te miri cam la fel. Are si un Muzeu Tehnic si Maritim care Marei i-a placut foarte tare pentru ca a putut sa intre intr-un submarin adevarat, din cel de pe vremuri. Si a vazut tot felul de locomotive cu aburi, masini si motoare. Si cum arata prima pereche de patine cu rotile...Maine pentru ca zburam tarziu pe seara o sa mai dam o tura prin Malmo sa vedem ce mai gasim.

De la Malmo am plecat catre Skanor in cautarea afumatorii de pesti si fructe de mare. O mica afacere inceputa acum niste sute de ani din nevoia oamenilor de a pastra pestele. Afuma somon, hering, midii, creveti, raci, lucruri, treburi. Au un mic butic de unde le poti lua pentru acasa si un restaurant unde poti manca. Preturile la restaurant erau mari iar noi oricum eram obositi si mai aveam vreo 80 de kilometri pana inapoi acasa, asa ca am luat de la butic multe chestii pestios-afumate si-am plecat catre ferma noastra unde le-am mancat pe terasa la apus. Si le-am stropit cu vodca cu vanilie. Suna dubios dar este foarte buna.

In Suedia la magazinele oarecare nu gasesti alcool peste 3,5 la suta. Nici macar bere. Eu nu cred ca e din cauza ca-s ei alcoolici asa cum crede lumea ci de teama sa nu ajunga la o piata neagra a alcoolului pe care o cunoastem foarte bine din Romania par un egzamplu. Asadar statul are monopol pe vanzarea de alcool. Pam pam. Sistemul se cheama Sistem Bolaget, sunt magazine cam in fiecare oras, peste 500 pe teritoriul intregii tari. Acolo poti gasi alcool, vin, bere, acolo esti legitimat ca sa ai varsta legala si acolo nu e voie sa existe nici un fel de promotie, reducere sau impingere de vreo marca anume. Gasesti doar produse de cea mai buna calitate, domestice sau de import, dar care in prealabil au fost verificate de laborator ca sa fie bune. Deci nu, nu e "prohibitie" cum cred romanii ofensati care mai ajung pe aici. Este doar un sistem foarte bine pus la punct care a reusit sa faca sa scada numarul de oameni care beau, sa scada cantitatile (pentru ca e foarte scump) si sa scada numarul de copii care au acces la alcool.

Cam peste tot unde te duci gasesti parcari cu scop precis, multe din ele fara plata. Adica daca te duci in centrul orasului, sa-l vezi, ai parcare destinata si scrie pe ea ca ai voie 2 ore. Nu, nu s-ar gandi nimeni sa-si lase acolo parcata masina trei zile. Nu le trece prin cap. In fata unor magazine sau firme ai parcare cu 10 minute, 15 minute, 30 de minute, in functie de zona si treaba pe care ai putea-o avea acolo. Vii, iei ce ai de luat, pleci, vine urmatorul pacient. Drept pentru care strazile nu-s pline de masini parcate. Si in general nu-s pline de masini pentru ca oamenii biciclesc de zor in toate pozitiile, la toate varstele si in toate lunile de sarcina. Era ieri una care statea sa nasca, mai avea putin si pocnea si ii dadea la pedale de mi-a iesit limba de-un cot doar privind-o. Bicicletele au cosuri de transportat copiii, ba in fata, ba in spate. Si la cum e traficul aici, da, aici as avea curaj sa-mi duc copilul asa. In Romania consider ca trebuie sa fii un pic dus cu pluta sa iti duci copilul pe bicicleta prin trafic.

casuta

prin Eslov

Lund

Malmo, gara centrala si Turnul in zare

patine cu rotile!

casele din camp

toate pitite printre pomi

Castelul Trollenas

Trei lesinati de oboseala si foameeee

Cand am ajuns acasaaaa

chec din raci, creveti si legume

am si "gatit"! congelate dar deeelicioase

paine cu malai si paine cu seminte de dovleac

seara pe terasa

Azi plecam spre coasta marii, in sud. Sa vedem ce orasele mai descoperim pe acolo. See you later!

8 comentarii :

1. eu sunt curioasa cum mai ies babele la poarta, daca au casele singure in camp :D

2. Am avut aceasta senzatie inca de la inceput insa acum imi este foarte clar ca Suedia vi se potriveste din multe puncte de vedere. Am citit toate cele scrise in cele 3 zile si abia astept sa asterni impresiile de astazi :) Nu mai spun despre poze, parca-s de revista! Am salivat intr-un mare fel la afumaturile alea... sau la checul ala din raci, creveti si legume... daca ar fi mai caldut mi-as dori sa ma mut acolo! :D Pentru tine/voi, insa, este perfect! Abia astept sa ne vedem sa imi povestesti!

1. Da' sa stii ca aici nu e asa frig cum are lumea impresia. E o iluzie. In special aici in sudul Suediei iarna nu-s mai jos de -10. Doar ca vara nu mori de cald. Si problema e ca iarna soarele rasare la 10 si apune la 2-3. Iar vara nu mai apune deloc si e lumina cam tot timpul. Bulversant!

2. De vreo doua zile sunt explozii solare destul de puternice si chiar ma gandeam la GPS-ul vostru (care putea fi "dereglat" de o "viitura" solara) . Tot in acest context ati avea posibilitatea sa vedeti aurore boreale (pe care eu le ador! pentru ele m-as muta in Nord :p)

3. Nu era dereglat am fost noi tampiti. Aurora nu e acum, e in decembrie cand e noaptea cea mai noapte aici. Acum aici ziua si noaptea sunt cam ca la noi. Am iesit azi noapte pe la 1 sa vad cum e si era un soi de noapte mai albastra, nu era perfect noapte cum ar veni.

3. Am o senzatie de deja-vu. Cu riscul sa-ti dai ochii peste cap (iar aia cu Canada ei!), zau ca asa e si aici, aceleasi campuri, case si verdeata, acelasi stil! Si nu, nu ies babele la poarta, hahaha :-))) Noi locuim intr-un orasel mic (de fapt trei orasele mici care s-au tot extins pana s-au unit, impreuna au 500 de mii de locuitori), ce m-a socat extrem de mult e faptul ca pana nu intri pe strada unde ai treaba, nu vezi casele, vezi doar verdeata si pomii, aici au fost dealuri si paduri inainte si mare parte din padure e pastrata intacta. Cand a fost maica-mea in vizita aici prima data a ramas socata, ma intreba "dar cand intram odata in oras?" si eu ii tot explicam ca suntem deja in oras, desi ea vede doar pomi si parcuri... pana am intrat la noi pe strada, cand a inceput sa vada si casele propriu-zise. Toate sunt ascunse de la drumul mare, in spatele perdelei de verdeata, n-ai ghici ca dupa fiecare palc de pomi seculari sunt de fapt cartiere... Si de aia imi palce mie atat de mult :-) Apropo, am gasit o poza cu o vedere aeriana a centrului orasului, sa-ti faci o idee: http://en.wikipedia.org/wiki/Kitchener,_Ontario#mediaviewer/File:Arial_photo_of_downtown_Kitchener_Ontario.JPG
    Chiar si chestia cu alcoolul e la fel si la noi, avem doar doua magazine ("The Liquor Store - LCBO" si "The Beer Store", numele sunt explanatorii) unde gasesti alcool, in rest nimic niciunde. Nu e prohibitie, dar e monopol de stat si mie imi place asa. Si avem probleme cand mergem acolo ca ne verifica de ID-urile tot timpul, chiar daca se intampla sa cumpere Danu si eu sa fiu coditza dupa el, imi cer si mie ID-ul, sa nu cumva sa "cumpere el pentru minori" (bine, ei sunt obligati sa ceara ID la oricine arata sub 25, desi varsta e 19 ani pentru alcool, sa fim seriosi ca nu arat eu sub 25, dar imi place ca sunt stricti).
    Superbe poze, keep'em coming!!! Imi place mult vacanta voastra, stiu ca sunteti probabil obositi rupti de atatea vazute si umblate, dar mi se pare ca ati reusit si sa va relaxati :-)

1. Bai nici n-am obosit pentru ca mergi atat de bine cu masina aici incat n-am simtit azi 200 de km. Am umblat ca nebunii! E superb!