Cine citeste pe aici de mai mult timp stie prin ce terori am trecut in Romania cu temele pentru acasa. Dupa o luna la scoala de stat, luna in care nu li s-a predat absolut NIMIC insa s-a urlat la ei in continuu (multumim, madam Puie, sa stii ca Mara viseaza si azi urat din cauza lu' matale!) au fost terorizati si amenintati... si li se dadeau teme pe care ei nu stiau sa le rezolve de nici un fel... am fugit la privat.
La privat nu se urla, nu se ameninta, pedepsele erau un pic mai "rafinate", mai perverse, mai bine gandite, in asa fel incat sa nu para pedepse. Tot pedepse erau dar dupa cele de la madam Puie pareau o plimbare in parc. Insa temele erau infioratoare. Era un moment in care nu existau "manualele noi" pentru anul acela. Nu se editasera, nu se... stim cu totii vecheam poveste romaneasca. Asa ca se "lucra" dupa niste "auxiliare" de mare "performanta", carti despre care ulterior, cautandu-le autorii, am aflat ca fusesera bagate in reteaua de invatamant de stat pe spagi si pile, prin ilegalitati comise de o retea de profesori. Da, da, retea ii zice! Da, din profesori! Imi pare rau daca unii se vor simti prost dar asta e realitatea, in Romania profesorii uneori creaza retele mafiote. Produc manuale, sunt mana in mana cu Inspectoratele si au oameni bine infipti prin Minister.
Ma rog, dincolo de lunga discutie despre coruptia romaneasca, cartile alea erau atat de gresite, de aberante si de tampit facute, incat un copil de 7 ani nu avea nici o sansa sa rezolve singur cam... 95 la suta din cerinte. Am tot scris pe aici despre minunatele "probleme de matematica" sau cerinte la limba romana care ne intrebau "cum chemi o urechelnita?" si alte multe cretinisme absolute. Le gasiti pe toate pe aici. Temele durau minim 2 ore, uneori chiar 3. In timpul asta de multe ori ea ajungea la plans iar eu la nervi inimaginabili pentru ca e greu sa convingi copilul sa nu mai planga si sa nu mai zica "eu sunt o proasta pentru ca nu inteleg NIMIC!" cand stii ca ea nu e proasta ba chiar din contra... si ca nu e vina ei ca nu intelege ci a cerintelor tampit formulate de doamna Daniela Berechet (are un articol dedicat aici, ii doresc multa sanatate si puscarie).
Azi de dimineata am facut cu Mara tema pentru acasa. A durat cam o jumatate de ora, timp in care ne-am distrat ca la balamuc. Cu dictionarul in brate, pentru ca, asa cum e si normal, Mara nu intelege unele cuvinte inca, drept pentru care de cateva luni am invatat-o sa apeleze mereu la Dictionarul Oxford pe care i l-am cumparat. Urmeaza sa vina si bunicii din Romania cu ultimul DEX aparut, ca sa avem cum sa atacam toate planurile, ea citeste in ambele limbi zilnic si tare as vrea sa-si creasca ambele vocabulare la fel de bine.
In scoala primara, adica intre anii Reception (4 ani plus) si anul 6 (11 ani plus) copiii primesc o singura tema pe saptamana, ea se da vinerea si trebuie predata miercurea urmatoare. Pana in anul 4 inclusiv, li se dadea doar o materie pe saptamana (materii in scoala primara sunt considerate doar Literacy si Math, cele doua core-subjects), adica o saptamana la engleza, o saptamana la matematica. In anii 5 si 6 li se dau ambele subiecte saptamanal.
Anul trecut erau mai simplute, n-au necesitat mare bataie de cap, la inceput am stat cu ea ca sa ii traduc cerintele (nu stia pic de engleza), la inceput le rezolva in romana si eu traduceam pentru profesoara raspunsul ei. Apoi s-a descurcat singura si nu ma mai chema decat daca nu stia ceva anume. Temele erau preponderent realizate sub forma de jocuri, unele cu litere, altele cu cifre, extrem de rar matematica li se prezenta ca "probleme". La limba se urmareste, in mod evident, partea de spelling care e foarte importanta dar si cea de scriere si cand spun scriere nu ma refer la nenorocita de "caligrafie", betzigase sau alte cretinisme inca proferate de scoala romaneasca.
Aici nimeni nu face nici un batz. Ever. Pagini intregi cu linii, curbe, puncte, pizde... nu exista. Cumplit mestesug de tampenie, plictiseala si indobitocire pentru copii. Copiii sunt indrumati sa scrie asa cum POT ei. FIX! Cum merge mana ta, asa scrii. Nu, n-o sa iti dea nimeni peste mana sa scrii "frumos" insa vei fi indrumat mereu sa incerci sa faci cat poti tu de bine. Si pentru ca nu exista idiotenia cu literele alea incarligate ca toti dracii, evident ca ei reusesc de mici sa scrie cat de cat... normal. In sensul ca cine are dexteritate si indemanare o sa scrie mai frumos, cine nu nu si cu asta basta! Stiti ce li se spune? "Daca tu intelegi ce-ai scris, e perfect!" :))))))))) Dupa cum mi-a zis si profesoara Marei de anul trecut, "ei o sa mai scrie asa doar cativa ani, sa nu uitam ca din scoala secundara (adica anu sapte, dupa 11 ani) cam totul va fi pe calculator!" :)))))) Deci nenorocita aia de lista de cumparaturi pe care o sa ti-o faci tu cand o sa fii mare e fix problema ta, coaie, daca o pricepi, bine! Daca nu... ti-oi aduce tu aminte la magazin ce-ti trebuie de mancare...
Aici "SCRIERE" inseamna sa inveti sa faci un text corect din punct de vedere gramatical, al scrierii (spelling) si al logicii. Un text literar pe care sa-l faci tu cu capul tau propriu, asa cum stie el. Sunt invatati inca din anul 4 (eu nu stiu mai devreme cum se facea pentru ca am asistat doar la clasa Marei anul trecut) cum sa faca un "plan de scriere". Am de scris despre subiectul x. CUM FAC? Incepand cu titlul, numar de paragrafe, continuitate, formule de legatura, adverbe (asta studiau anul trecut). Punctuatie, asezare in pagina, ghilimele de discurs (in engleza nu se foloseste linia de dialog ci ghilimele) si tot ce implica un text propriu. Copiii nu copiaza nimic! Produc! Gandesc. Fiecare cum si cat poate.
Ce se intampla daca nu isi fac tema? Nu sunt certati, umiliti sau scosi in fata clasei. Regula e una simpla si de bun simt: vei face tema in timpul saptamanii, la scoala, in pauze. Au doua pauze in tot programul, una la ora 10.30 de 30 de minute si alta la pranz, la 12, tot de 30 de minute in care trebuie sa si manance. Li se ia din pauze pana isi termina treaba pe care o aveau. Fara suparare. Nu este o "pedeapsa", este doar ideea ca daca ai ceva de facut, ala e jobul tau si trebuie sa-l faci pana la urma. Ca asta-i viata, mai avem si treaba.
Din anul 5 temele sunt un pic mai complexe insa nu imposibil de descifrat de catre copil. Se pune accent pe scriere dar si pe matematica insa ea vine pe locul doi din cate vad eu. Adica dintre astea doua, limba si matematica, matematica nu e la fel de importanta in sensul ca in scoala primara oamenii astia vor sa ii invete o baza. Adunari, scaderi, inmultiri, geometrie de inceput, unitati de masura, estimari. Au si o mare parte cu... grafice! Ii invata tipurile de grafice si cum pot ele fi folosite in viata de zi cu zi ca sa scoti anumite date. Matematica este aplicata in viata reala. Totul este legat de ceea ce ei numesc "matematica FUNCTIONALA". Ideea e ca in prima faza oamenii astia mici trebuie sa priceapa cum sa traiasca pe Pamant. Cum sa primeasca restul corect! Dupa aia or ajunge ei si la ecuatii si altele, ca pe la 16 ani sa inceapa sa aleaga un soi de directie pentru finalul liceului.
Asa, deci azi ne-am distrat. Pentru ca... sa faci compuneri din capul tau e foarte amuzant in special cand esti obligat sa folosesti anumite cuvinte care nu se potrivesc intre ele. Iar texul trebuie sa iasa coerent, sa aiba sens ce zici acolo, nu sa fie o insiruire de propozitii fara legatura. Ne-am storcit creierii si ne veneau tot felul de idei care mai de care mai fistichii, am ras si ne-am distrat teribil, va spun. Eu, care cand aud de teme si acum ma ia cu fiori pe sira spinarii! Saptamana trecuta a avut o compunere care i-a adus laude din partea profesoarei asa ca normal ca asta a incurajat-o sa faca si mai bine acum. Ca asta fac laudele, incurajeaza micul om. Mara o iubeste pe profesoara cea noua cu o pasiune teribila, ma gandeam ca o sa ii fie greu sa se desprinda de Kayleigh dar parca pe tipa asta si mai tare o iubeste. Dar si pe K. o fugareste cu imbratisarile, de cate ori o prinde prin scoala se arunca ca o leoaica pe ea, o prinde in brate s-o darame si o strange pana o bulbuca :))))
Joi si vineri n-a mers la scoala pe motiv de o viroza care a bantuit-o, dar a avut grija sa imi zica sa ma duc la doamna si sa o salut din partea ei. Si sa iau neaparat si tema pentru saptamana asta, ca nici nu concepe sa o ia luni! :))) Cam asa ar trebui sa fie scoala pentru mini-oamenii astia care acum invata sa fie veseli si sa munceasca cu spor si cu drag. Eu? Eu nu mai lacrimez chiar de fiecare data insa inca am momente de aburi in ochi si de "aoleu-ce-bine-ca-am-salvat-o-din-gaura-aia"... nu cred ca o sa imi treaca prea curand si ma bucur singura asa, de bucuria mea si-a ei si-a lu' taxu pe care il vad cum beleste ochii de cate ori o aude zicand cate un cuvant intr-o engleza perfect britanica :))) Pentru ca ea acasa nu vorbeste deloc engleza iar el n-a auzit-o turuind pana acum, cand o aude cum vorbeste i se fac ochii ca la melc si ii vine sa lacrimeze :) Deci tot o apa la soareci la noi in casa...
Teme:
cand profesorul consuma niste secunde ca sa spuna vorbe frumoase despre niste chestii hilare scrise de Mara (le-a povestit despre un nene din epoca Victoriana care scria scrisori de pe veceu... despre rahatii personali :))) aici lumea apreciaza umorul!)
sa cautam definitii
boxing (plan) pentru compunere
cu ce ne-am distrat azi dimineata
de saptamana trecuta
azi
azi la engleza.... R.L. Stevenson