miercuri, 8 iunie 2016

Scurt training despre metoda colaborativa de rezolvare a problemelor elevilor

  Azi ni s-a spus ca trebuie sa participam la "o sedinta". Nu stiam despre ce e, am presupus ca e cea obisnuita a staff-ului. Cand colo... o ora de training despre "Behavior management policy" asa cum e ea inteleasa de scoala in care lucram. Fiecare scoala are libertatea sa-si compuna propriile politici de functionare. Unele sunt impuse de lege (cele legate de siguranta copiilor, sanatate si altele asemenea), altele sunt viziunea managerului scolii si a echipei lui. In acest caz a Inclusion Manager-ei. Tipa asta e foarte desteapta pe langa ca e foarte placuta ca om. Are studii in stiinte ale educatiei legate de nevoile copiilor cu dizabilitati.

  Ne-a vorbit azi o ora ca unor colegi sau prieteni apropiati, ne-a dat exemple concrete, a fost incredibil de coerenta si de misto. Erau acolo de la directoarea adjuncta la cateva profesoare, teacher assistente si personal de la pranz. A avut prezentarea pe ecran dar ne-a dat si formatul scris. Fac un sumar cu extrase din prezentare si explicatii ale mele pe alocuri.

  Ni l-a prezentat pe domnul Ross Greene de la Departamentul de Psihiatrie a Universitatii de Medicina Harvard si cateva dintre cartile si teoriile create de el despre felul in care copiii pot fi ajutati sa capete skill-urile necesare evolutiei in scoala si in viata din afara scolii. El a elaborat "Collaborative Problem Solving" (CPL), o metoda de a lucra cu copiii care au greutati in a se adapta mediului scolar si cerintelor acestora. Pe scurt: sa-l faci pe omul mic sa-ti spuna el singur ce are si de ce se poarta "ciudat" sau violent. Si sa-l indrumi catre gasirea unei solutii pentru rezolvarea comportamentului nedorit. Solutie care trebuie sa vina mai degraba de la el decat de la tine, adultul.

  Desigur, toti avem asta in intuitie. Sau ma rog, unii dintre noi. Dar o ai in intuitie cand e copilul tau. Eu mereu incerc sa aflu de la Mara ce anume o enerveaza cand are oarece iesiri, se enerveaza sau se frustreaza brusc din motive care la prima vedere sunt absurde dar care intotdeauna dedesubt au altceva, au o explicatie care pentru ea e logica (chiar daca taxu crede ca-s "rasfaturi", ma lupt si cu el sa inteleaga ca nu-s, ca omuleatza are o problema la ea in cap si nu stie sa o explice in momentul ala). Asta pentru ca stiu exact ce sa intreb si cand, o cunosc mai bine decat pe mine, o stiu si dupa cum respira. Insa la scoala sunt 360 de copii care nu-s ai mei si n-am cum sa ii invat pe toti pe dinafara. Desigur, o mica parte din ei i-am invatat tare repede: aia care au comportamente dubioase, ala de s-a suit pe gard sa fuga din scoala, aia care umbla asta iarna in sosete prin iarba uda si nu mai vroia sa intre in clasa, ala mic de-i trozneste pe toti cu fiecare ocazie... mna, pe astia ii inveti dupa moaca dar nu stii cam ce sa faci cu ei. Nu stii ce merge si ce nu la fiecare, habar n-ai! Asa ca scoala te trainuieste ca sa intelegi cum sa faci in general cu ei. Si cum sa ii ajuti si pe cei care nu-s asa "deosebiti" ci-s doar pusi in situatii care ii depasesc. Mereu am zis ca pusul copilului in colectivitati cand e atat de mic (4 ani au cei de la Reception si sunt zile in care va jur ca se bat intre ei ca chiorii... sau incearca, ca nu-i las) nu-l ajuta prea mult, el nu are inca aceste skilluri de a trai in comunitati mari si de a-i accepta pe ceilalti. Asa ca trebuie sa le invete, sa si le antreneze zilnic cu ajutorul nostru si in final sa ajunga un copil fericit, echilibrat si cu rezultate ok in scoala. 

 "Factors that make a difference
Environmental protective factors:
- Having an adult in their life who believes in them as a worthwhile person (aici ne-a explicat ca, in scoala, de cele mai multe ori nu e profesorul pentru ca ala e cel care cere cel mai mult de la ei, asa ca de multe ori copiii se ataseaza de o un asistent sau una din doamnele de la pranz, si asa este, am si eu cativa clienti care ma cauta zilnic doar ca sa...stam de vorba :))))
- A sense of belonging to the community
- High expectations alongside the support to achieve - being encouraged to do your best in all situations (sa nu pui stacheta nici prea sus dar suficient de sus incat toti sa poata ajunge iar cei care nu pot, sa fie ajutati)
 Personal protective factors:
- Problem solving skills
- Social and emotional skills/emotional literacy skills (adica sa poti fi capabil sa-ti spui cu glas tare emotiile, sa explici ce simti si ce gandesti in loc sa urli sau sa-i dai un pumn altuia)
- Positive thinking skills

 Resiliency studies, in fact, offer evidence of what educators have long suspected and hoped: more than any institution except the family, schools can provide the environment and conditions that foster resiliency in today's youth and tomorrow's adults - Henderson and Milstein 1996. Research identifies the most significant factor in the environment and conditions school can provide in order to foster resilience is nurturing relationships between school staff and students.

  Demonstrating belief in a pupil as a worthwhile person by:
- building raport, smiling and welcoming students
- have frequent positive interactions
- modelling courtesy and respect
- showing and interest in and actively listening to students

 Developing a sense of inclusion and belonging by:
- providing opportunities for everyone to participate (deci nu ii punem sa raspunda doar pe aia care-s olimpici, da? :))))
- valuing all students opinions without having to agree with them
- celebrating a wide range of acheivements (nu numai cand stie la matematica, da? :))))
- providing experiences which guarantee succes for everyone, however small, not setting the bar so high that students fail but high enough so they are challenged. (aici ni s-au explicat exemple inclusiv cu dizabilitati fizice)

 Demonstrating high expectations alongside the support to achieve by:
- encourage students to do their best in all situations
- supporting students to recognize their progress and praise the effort they have put in to achieve this
- using the power of "YET": "you have not achieved that YET"
-solving problems collaborative with students.

  The Succes Cycle: Small Steps of Succes - Succes Shared and Celebrated - Experience of succes - Positive Attitude - Improved self Image.
  The Failure Cycle: Limited range of skills - Situation requiring skills - Atempt to get needs met with limited succes and frequent failure - Increasingly negative self image - Reduced confidence to try out new skills to solve problems.

  Apoi ni s-a explicat cum devine cu Metoda Colaborativa. Sunt de la sine intelese trei planuri. Planul A, cel in care te rastesti la copil si ii spui sa faca ce vrei tu acum, ca asa zici tu. Planul C in care ii dai pur si simplu ce vrea si-i zici ca nu vroiai sa-i dai dar ii dai ca situatia sa nu escaladeze. Nu inseamna ca "faci ca el", inseamna ca alte lucruri sunt mai importante in momentul ala, gen siguranta copilului si altele. Si... maretul plan B in care tre' sa aflii ce naiba vrea copilul si sa-l indrumi catre o solutie pe care el singur sa o formuleze. Si ni s-a mai spus ca majoritatea scolilor au pretentia ca intotdeauna sa fie aplicat planul B numai ca... uluitor dar... planul B nu merge mereu si nu merge cu oricine. Evident. Asa ca, scoala noastra a ajuns la acceptarea faptului ca uneori trebuie sa-i dai cu planul A din start si ca la unii merge perfect treaba asta. Exact la fel cum unora tre' sa le dai planul C pentru ca uneori pur si simplu nu poti sa-l tot agiti pe ala degeaba, ca o sa faca si mai urat decat face deja. Asa ca te retragi, ca ulterior, cand e mai linistit, sa revii cu morala pe capu' lui :)))

  Cu alte cuvinte intr-o lume ideala ar merge cu vorba buna si intelegerea dar... cum nu traim intr-o lume ideala, trebuie sa stim cu care ce plan merge. Si ei fix asta fac, le-am urmarit pe tipele astea specialiste cum se duc dupa cate unul pe care-l apuca saritul peste gard si cu diverse metode, in diverse momente... il conving. Pasii metodei colaborative sunt urmatorii:

 Step 1. Empathy
- This is when you gather information so as to clarify the students concern or perspective on the unsolved problem
- Goal is to get the student talking to obtain the best possible understanding of the problem
- Important to start with a neutral statement: I've noticed... What's up? Tell me more about... I am wondering what is going on?
- Be willing to be patient - allow for silence time if needed
  Aici Wendy ne-a povestit din experienta ei, inclusiv cum l-a intrebat pe unul care vroia sa sara pe un geam intr-o zi, de 64 de ori "What's up?" pana cand i-a raspuns ce-l impingea sa vrea sa plece din scoala tocmai pe geam :))))

 Step 2. Define the problem
- Here, the teacher communicates their concerns or perspective on the unsolved problem
- Generaly adult concerns fall into 3 categories: safety, leargning or the behavior is affecting one's self or others
- Simple statements to use: My concern is.... The hing is....

  Step 3. The invitation
- Student and teacher brainstorm solutions to address both concerns
- Must let the student know you want both concerns addressed
- The step involves restating the two concerns so as to summarize the problem to be solved
- "I wonder if there is a way...."
-Then give the student the first opportunity to generate a solution: "Do you have any ideas?"

 Philosophy behind CPS theory: If children could do well they would do well. If a kid had the skills to exhibit adaptative behavior he wouldn't be exhibiting challenging behavior. There is a spectrum of things that human beings do when life's demands exceed their capacity to respond adaptatively: some cry, sulk, whine or withdraw, some swear, scream, others have the skills to hold it together. Some don't. Adica noi trebuie sa ii invatam in scoala aceste skilluri, sa repetam mereu pana cand ei invata sa raspunda in mod adecvat unei multitudini de cerinte ale scolii sau vietii in societate. 

  La final ne-a oferit un citat din Sue Roffey:
"Teachers often underestimate how important they can be in the lives of their students. In a thousand small interactions that convey warmth, welcoming and consistency they can provide the psychological input that lifts someone out of a major risk zone". 

  Cam asa e in anul 2016 intr-o tara civilizata. 

  


  

3 comentarii :

  1. Eu am o problema cu un coleg al copilului meu care se supara din orice si cind se supara incepe sa injure si sa ii alerge sa ii bata. acasa spune minciuni despre ei, mai ales despre al meu, ca-i face si drege. Diriginta l-a certat doar pe al meu copil, in fata tuturor, el nu a avut curaj sa ii spuna ca ala face ca toate aratarile....as fi curioasa acolo cum s-ar proceda? Cu parintii nu se poate discuta ei cred ca au cel mai cuminte copil.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Problema acolo e ca copiii nu se pot baza pe adultii din scoala. Aici copilul agresat vine in secunda doi la primul adult disponibil si spune ce s-a intamplat. Apoi copilul agresator este luat la intrebari si se discuta cu amandoi si cu alti martori pentru stabilirea faptelor exacte. Dupa aia se incearca rezolvarea conflictului, adultii incearca sa afle de ce se manifesta copilul asa. Dar parintii sunt informati de catre scoala imediat si consiliati cum sa faca fata. Aici parintii nu vin la scoala urland ca "nu e adevarat, AL MEU n-a facut si n-a dres". Aici daca scoala iti spune ca AL TAU a facut cutare si cutare inseamna ca adultii din scoala au aflat care e adevarul. N-ai cum sa zici ca al tau e cuminte. Tu trebuie sa insisti la scoala. Sunt doua posibilitati: ori ala e un bully ori al tau il provoaca cumva si el nu stie sa isi regleze emotiile. Il poate provoca si fara sa-si dea seama.

      Ștergere
  2. Bun articol . Bun si pt. parinti . Alex S.

    RăspundețiȘtergere