duminică, 18 ianuarie 2015

Teme si dileme

  În fiecare zi când vine de la școală mă simt ca la examen. Am dat destule la viața mea dar niciodată nu am fost așa de stresată. Ce temă are azi la matematică? Iar o să plângă? Dar la româna? Iar o să ma întrebe "mami, ce e aia o Mirică?", pentru ca niște iluminați ai planetei consideră că ăsta e un nume numai bun de folosit în Abecedar ca nume propriu care pare a fi prenume în viziunea lor, că nu vreau să mă gândesc că au vrut să încurajeze strigatul pe numele de familie. 

  Matematica de clasa 1 de an 2015 e un chin. Serios. Cea pe care am facut-o eu în 1986 nu era cea mai plăcută activitate din lume însa era ok, nu era chin, pricepeam tot. Paginile multe de 3+2 și alte asemenea erau accesibile pentru intelectul meu de copil de 7 ani. Temele nu mă chinuiau, nu le percepeam a fi grele sau de neînțeles. Mai târziu matematica a devenit oribilă dar eram un pic mai mare, nu mă frustra ideea ca nu pricep mai nimic pentru ca aveam niște ani de școala, știam sistemul, vedeam în jur că nu-s cea mai proastă unealtă din cutie, aveam deja un self-esteem pozitiv și stabil. 

  Acum copiii sunt aruncați în școală, iar ei au așteptări despre asta. Știu ca e ceva nou, că e altceva decât a fost grădinița sau clasa 0...au și ei așteptări, speranțe, frici. Și apoi li se dau niște "caiete speciale" și li se spune că trebuie sa facă niște "probleme" la matematică. Însă ei nu știu să citească încă. Deci nu au cum să își facă temele singuri, chestie care îi frustrează din start. Depind de un adult care să stea lângă ei și sa le citească niște texte absolut abstracte pe care ei nu le înțeleg. Evident că în momentul doi se frustrează și imediat nu mai vor nimic. 

  Mă gândeam ca cine știe, o fi fi-mea mai...prost cu IQ-ul. I-am făcut și un test ca să mă liniștesc. E ok cu IQ, chiar mai bine decât mi-aș fi imaginat...dar unele lucruri sunt imposibil de înțeles la o anumită etapa. Na, așa e omul, evoluează mai încet și are nevoie de cunoștințe consolidate ca să rezolve lucruri grele. Exemplul de săptămâna asta e unul care m-a făcut să mă enervez foarte, foarte rău. Pentru că la fiecare moment din ăsta eu vad cum dragostea de carte îi zboară pe fereastră. Văd în ochii ei cum zice în gând "auzi, mă, e clar, sunt proastă, lăsați-mă, nu mai vreau!"

  Așadar se dă problema, luna ianuarie, dupa circa 3 luni de școală (scad vacanțele) 

  "Ma gândesc la un număr. Îi adaug 2 și îl scad de doua ori pe 7. Rezultatul este diferența dintre 10 si 4. Care este numărul?" Mara a zis prompt "3" imediat ce a auzit "ma gandesc la un numar". Maica-mea a zis 42, chestie de gust. Da' ele au o gandire predominant matematică amandouă, eu o am centrata pe vorbe, m-am prins din start ca aia era o "poveste" cum ar veni :)))))))) 

  Am pus-o să citească enunțul de trei ori. L-a citit, acum citește singură cursiv extraordinar de bine. S-a uitat cu ochii ăia mari de căprioară la mine. Io la ea. Am luat o hârtie și am făcut cu x...i-am arătat. Am încercat să îi explic. Deja când am văzut ca ridică tonul la mine cu "NU AM ÎNȚELES NIMIC!" m-am oprit și i-am explicat, încă odată, că nu trebuie sa îl facem și că e normal să nu înțeleagă. Și că o rog ca întotdeauna sa îmi spună adevarul, să-mi zică sincer când înțelege și când nu. Mi se pare absolut aberant sa ii fac eu temele si sa o trimit la școală, sa dea din cap da-da-da și toată lumea sa fie mulțumită ca ei fac matematici superioare. 

  Nu văd scopul. Nu văd sensul. Părinții discuta în fața clasei când așteapta copiii. Toți sunt disperați, aud doamne în discuții uluitoare gen "tu ai știut sa faci ala al treilea? l-am făcut pana la urma". Le-am întrebat pe unele din ele dacă copiii lor au înțeles. Adică na, cumva mereu ai impresia ca poate doar al tău e bătut în cap și nu pricepe. Poate toți știu și nimeresc și-al meu nu. Well, se pare ca nu...toți sunt în ceață. Și nimeni nu-i scoate. Și părinții le fac temele în locul lor!!! Asta mi se pare halucinant! 

  La școala la care mergem acum lucrurile sunt civilizate. Nu știi sau nu vrei, nu faci. Simplu. Eu i-am explicat învățătoarei de la început ca eu am o singura pretenție de la școala primara: ca la un final de 4 ani copilul sa știe să citească, să scrie corect românește și eventual sa adune și să scadă niște chestii unele din altele. Iar aia cu scrisul corect pentru mine e cruciala. Ea a fost de acord cu mine, habar n-am dacă de-adevaratelea sau nu și nici nu îmi pasa. Eu când dau peste exerciții ca ăsta scriu pe "caietul special" că Mara nu înțelege și că o rog să îi explice. Pentru ca aici, la privat, sunt client și la banii pe care îi dau consider ca nu trebuie sa trec eu prin materie cu Mara, ci învățătoarea. La problema de mai sus, pentru ca m-am enervat foarte rău, am scris că propun ca ei sa învețe să adune și să scadă și ca eu știu sa fac ecuații dar Mara nu știe. 

  Le-a explicat în clasa în ziua aia cum se face problema și că rezultatul e 18. Mara a zis ca n-a înțeles nimic dar a priceput că e 18. Lupta mea cu ea ar fi ca ea să spună în clasă că nu înțelege, dar nu poate face asta. Nu poate. Cine vrea sa facă asta? Sa fie cu alți 19 ca el și atunci când nimeni nu ridica mâna sa zică "eu nu știu" tu sa faci asta? E dificil și pentru un adult să recunoască și să-și asume asa ceva, pentru ea e imposibil. Și pentru ceilalți copii la fel. Cei care ramân la afterschool cu doamna, fac temele acolo. Toți dau din cap da-da-da iar ea are impresia ca au ințeles. Ea mi-a zis ca știe ca astea-s "prea grele pentru ei" și ca le mai explica în plus...dar degeaba.

  Ea nu e de vina. Programa se devanseaza de la an la an, tabla înmulțirii a ajuns în clasa a 2 a. Pana la anul va ajunge într-a 1 a pentru ca avem noi acum exerciții care spre asta duc, mi-e clar. Noi suntem fericiți. Nu știe, nu facem, cerem explicații suplimentare, doamna le oferă cu zâmbetul pe buze. Nimeni nu e penalizat dacă merge cu tema nefăcută, nimeni nu e umilit dacă nu știe ceva, nimeni nu are parte de tratamente urate în clasă. Doar ca programa si modul de predare îi umilește. Pur și simplu îi face să urască să învețe. Dacă tu, adult, ai fi pus zilnic, de mai multe ori pe zi, în situația să NU ÎNȚELEGI ce ți se explică și cum să faci una sau alta...cum te-ai simți? Eu cred că ai ajunge la depresie cu viteza luminii...Dar copiii ăștia? Ei ce-or simți? Mara uneori plânge, inclusiv în clasă (cred ca a speriat-o pe învățătoarea ultra tânără). De ce, o întreb eu... "Pentru ca, mami, nu am înțeleeeeees!". Și trosc, mi se mai rupe o dată sufletul. 

   O văd pe Mara. O văd cum i se distruge dragostea de a învața. Cum începe să deteste toate lucrurile astea și, ca mecanism de apărare, să n-o mai intereseze. E normal. Pe ăia care au făcut programa și manualele (pe care nu le avem nici azi pentru clasa 1) și "caietele speciale" nu i-a interesat dacă ea poate sau nu sa rezolve ecuații la 7 ani. Pe ea de ce-ar interesa-o?

  În ziua următoare, la româna a avut o serie de propoziții de copiat. 3 din 4 au fost:
  E mult vin.
  E un vin rece.
  Nu mai vreau vin. 
 QED. Viitorul sună al naibii de bine! Din toata scârbenia asta de limbă, la litera V băieții n-au gasit altceva! Eu cred că erau beți și au transcris o conversație de la birtul la care se aflau...Am o curiozitate, la clasa a 12 a oare cum o să fie? "Eu am mult sex", "E un sex rece" și "Nu mai vreau sex"? 
  

43 de comentarii :

  1. Ma, fiu-meu e a doua, dar aici, nu acolo. Ceea ce înseamnă că fac niște chestii pe care noi le făceam intr-a cincea, dar li se explica atât de logic și "cum" și mai ales "de ce", încât eu acasă nu fac munca de explicație cu copilul, îmi tine el prelegeri sa se laude cu ce știe... ceea ce mi se pare normal. Acum, sincer, stau și ma întreb, la problema aia cu numărul, cum mama naibii as știi eu sa-i explic copilului, fără sa ma folosesc de "x" pe care au capacitatea sa-l priceapă puțin mai târziu... Serios, cum li s-a explicat asta?!!! mi se pare aberant, zău. Apropo, domnule/doamna Anonim, dacă spuneți ca e "okeiutz", ma luminați și pe mine o explicație coerenta pentru un copil de 7 ani? Mulțumesc. Menționez ca e un copil inteligent, care iubește învățatul și pricepe cu ușurință noțiuni matematice explicate logic. LOGIC.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Simona, draga mea, eu stiu ca lumea s-a schimbat, a evoluat si ca copiii astia mult mai expusi la informatie sunt mai capabili de lucruri. Dar....e clasa UNU! Am vazut la tine modele de exercitii, am vazut si la Ada pentru clasa a treia! Pai le facea Mara fara sa planga, crede-ma! Deci daca tu ii explici problema aia unui copil de sa zic 8 ani ca in aprilie face 8...eu dau palaria jos! Nu e normal sa ii "inghesui" cu informatii. Acum mi-a zis o mamica pe pagina de fb a blogului, care e la noi la scoala asta ca ei au facut scaderi cu trecere peste ordin la CLASA ZERO! Preeschool cum ar veni! 31-17! Deci? Cum e treaba? La clasa 0 sunt copii de 5-6 ani...care nu stiu nici cum ii cheama, d-apoi sa scrie...

      Ștergere
    2. Pai știi ca Mara și Robbie sunt de aceeași vârstă, de aia îmi permit sa-i compar. Robbie a învățat scăderile cu trecere peste ordin în semestrul I din clasa a 2-a. Și pentru ca li s-a explicat cum trebuie și la vârsta asta au capacitatea sa priceapă, le sufla din cap acum. Asa ar trebui sa fie, nu pompare cu forța la copiii de 5 ani. Care și ei înțeleg multe (fiică-mea acum a ajuns și ea la tipurile de energie de exemplu, dar învață la modul practic, pe jucării, e ușor de înțeles, orice copil de 5 ani știe ce e un plan înclinat, un scripete, sau la ce folosesc rotile dințate și dacă ii întrebi ce fac la scoala o să-ți spună ca se joaca toată ziua), dar trebuie sa fie învățați conform posibilităților pe care le are creierul lor de 5 ani. Uite, pana și scrisul se învață diferit aici, învață literele la 4 ani, sa formeze cuvinte la 5, sa scrie corect de la 5 în sus. Dar scrierea cursiva abia din clasa a treia, după ce se asigura ca scrisul de tipar e bine stabilit și ca știu sa se exprime fluent în scris. Și în fiecare an mai fac studii, ce merge și ce nu, îmbunătățesc programa tot timpul și o adaptează. Când ajung acasă și întreb cum a fost la scoala, am un cor pe doua voci: "awesome, mom!!!"

      Ștergere
    3. Stiu. Mara a facut scaderile cu trecere peste ordin din sem 1 clasa 1 :) Ce sa mai zic despre restul?

      Ștergere
  2. In Germania copiii mei, in clasa 1 au facut doar adunari si scaderi pana la 20!!! Atat. In cls a 2-a fac adunari/scaderi pana la 100 si inmultiri/impartiri. La sfarsitul cls. a 3-a fac si impartiri cu rest, dar nu f. mult. Asta cu "te gandesti la un numar..." o fac in clasa 3 si a 4-a, dar sub forma "te gandesti la un numar si ii aduni 234. obtii 587. care e nr." sau "il inmultesti/imparti cu 4 si obtii..." Nu pot sa cred ce exercitii faceti voi.
    Carmen

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc Carmen! Mara pana acum a facut adunare si scadere simpla si apoi adunare si scadere pana la 31 cu trecere peste ordin adica am ajuns la 31-17 sau chestii din astea. Suntem pe primul semestru din clasa 1!

      Ștergere
    2. Carmen, cam asa e și programa în Canada. Fiu-meu e clasa a 2-a, și acum face adunări și scăderi de toate felurile pana la 100, înmulțiri și a început împărțirile, fac geometrie în spațiu destul de detaliata (glumeam zilele trecute ca noi nu știam intr-a doua ce e un tetraedru și proprietățile lui), au un modul de știință destul de stufos (din nou nu cred ca noi știam intr-a doua prin ce fenomene schimba materia starea de agregare, ei chiar înțeleg la modul practic) și alte o mie de chestii de bun simt. Dar de asta tot nu cred ca ar înțelege sau putea rezolva singuri problema expusa de Alexandra...

      Ștergere
  3. Cand era fiu-meu in cls II sau a III-a, a avut la teme o problema pe care nicicum, da' nicicum nu am putut-o rezolva, nici eu nici taica-su. N-ar fi fost mare stres, ca noi eram de principiul: daca ceva nu stii rezolva, intrebi pe doamna invatatoare la scoala si-ti explica, nu ne dadeam in ceasul mortii pt. teme. Dar problema aia ne scosese din sarite, cum mama dracului sa nu stim noi rezolva o problema de ciclul primar? Pana la urma, am abandonat-o, ce sa fi facut. In acelasi weekend ne-am dus la cumparaturi, si la coada la Kaufland cu cine ma intalnesc? Cu fosta mea profa de mate din liceu! :D Ii expun femeii problema (asa de tare ma enervase ca o stiam pe de rost), si ea ma lumineaza (se rezolva prin metoda reducerii la absurd, chestie de care uitasem complet, dar cand mi-a zis "reducere la absurd" am avut asa un flashback de cand eram in cls III-a si eu). Dar am realizat cat de stupid, nepractic si nealiniat la realitatea practica se preda matematica in scoala.
    E pacat pt ca sunt persoane, copii (cum am fost eu) care nu au un mod de gandire abstract, matematic, si daca le predai amtematica in felul ala, nu mai pricep absolut nimic si renunta sa invete (in liceu, eu una nu am priceput nimic din functii, integrale etc., abia in ziua de astazi, cand mi-a explicat fiu-meu ce-s alea si ce reprezinta de fapt si le-am asociat cu ceva concret am priceput si eu intr-un final cu ce se mananca). Geometria, in schimb, unde imi puteam imagina, vizualiza, despre ce e vorba, mi-a placut intotdeauna. E important, cu copiii mici, sa faci mereu o paralela cu realitatea, sa-i ajuti sa aiba o reprezentare concreta a notiunilor pe care le invata...
    Maria

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chestia cu absurdul a trebuit sa o caut acum n-am auzit in viata mea de asa ceva. N-am inteles deloc despre ce e vorba :)))) Si eu la fel, geometria a fost singura parte din matematica care a avut un sens cat de cat. Dupa parerea mea pentru un om normal care nu va merge la facultate de inginerie matematica dincolo de adunari si scaderi e perfect inutila in viata. Iar in Romania se fac in generala si la liceu chestii absurd de grele si de inutile.

      Ștergere
    2. Adevaru-i ca, dupa cum se arata lumea din jurul nostru in ultimul timp, e chiar bine sa invete astia micii despre absurd de la varste cat mai fragede. :D
      Merge bine absurdu' cu cate un pahar de vin rece (desi puteau sa-i invete niste chestii corecte la romana, adica vreau un pahar de vin alb rece si unu' de vin rosu la temperatura camerei). Doar nu suntem salbatici, sa bem tot vinul rece... :D
      Presupun ca la litera p au avut de scris: "Beau un pahar de palinca inainte de masa." Adevarul e ca obiceiurile astea sanatoase in copilarie se formeaza :D.
      Maria

      Ștergere
    3. Mai, chestia cu vinul pe mine m-a lasat MASCA! Masca! Vad ca lumea a comentat predominant despre matematica, dar asta cu vinul mi se pare mult mai grava. Adica chiar asa? Si la P bine ca nu te-ai gandit la altceva!!! :)))))))))))

      Ștergere
  4. si eu sint socata de matematica pe care o face copilul meu, care are 9 ani e in clasa a 4-a, are aptitudini pt asa ceva, face probleme deja de clasa a5-a (singur). daaaaar nu toti copiii sint la fel. si daca el este asa asta nu inseamna ca toti pot. mai am 2 fetite mai mici si ele nu par a avea ace;easi inclinatii (ceea ce e absolut normal). dar da ii zapaceste cu matematica pe unii. anul asta la olimpiada de mate faza pe scoala la clasa a 7-a s-au dat subiecte de a 11-a. poftim! si de aici cred si teama unora de scoala, ma refer la parinti, care isi dau copiii de 8 ani in clasa I chiar clasa 0 (stiu cazuri concrete)(doina)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma, si Mara cred eu ca ar avea inclinatie catre matematica. A priceput saraca multe lucruri care mie mi se par grele pentru ei acum...Iar prin materie se trece foarte repede! Cum naiba sa nu consolidezi cunostintele? Cum sa devina ele permanente cand au cate o ora pentru fiecare...pac, adunare, scadere, pac si cu doua cifre pac si cu trecere peste ordin si suntem in primul semestru! Normal ca il duci mai tarziu la scoala, si eu am dus-o dupa 7 ani la clasa 1 pentru ca e nascuta in aprilie, insemna sa o duc la 6 ani jumate la clasa 1 si la 5 jumate la clasa zero...la clasa 0 unde se fac chestii, nu e "joaca" cum ne povestea vaca de Androneasca pe la televizoare...Sistemul e total gresit! De aia intr-a 12-a ajung niste inculti....

      Ștergere
    2. asa este cum spui! dar imi spunea mama unei college a baiatului meu ca fetita ei e neglijata de invatatoare cu matematica pt ca pricepe mai greu, fetita e si ea speriata de mate, si uite asa un cerc vicios. mi s-a facut mila si de mama si de fata si mi s-a parut nedrept ca nu se poate explica frumos matematica si facut in asa fel incit sa nu mai fie o sperietoare! si vorba cuiva de pe aici daca nu vrei sa urmezi ceva super tehnic ( info, mecanica si altele) la ce atitea complicatii pe bietii copii? pe de alta parte am vazut si copii si parinti care pot duce exercetii grele si care dau ochii peste cap si spun dar vaaaaai asa usor , dar haideti sa facem de clasa a 12-a (exagerez), cum nu facem numere negative in clasa a4-a , nu se poate!!!! (doina)
      ps: si eu I-am spus copilului meu sa INTREBE cind nu intelege

      Ștergere
    3. Si eu ii zic zilnic sa intrebe dar n-are curaj :)

      Ștergere
  5. Chestia asta e ecuatie toata ziua. Clasa a V-a. Nici eu nu-mi amintesc ca in clasa I temele sa fi fost grele sau complicate sau sa nu fi stiut sa le fac. Erau doar multe.
    De asemenea e posibil sa fie complicat pt noi adultii sa rezolvam problemele alea si sa le explicam copiilor pt ca noi, oricat ne-am stradui, vom aborda chestiunea algebric (e mai usor, mai logic, etc), iar ei au nevoie de o rezolvare aritmetica. Sunt cca 25 de ani de atunci, dar imi amintesc frustrarea tatalui meu, profesor de mate de generala, care se straduia sa rezolve aritmetic o problema pe care altfel o rezolva algebric in 3 secunde. La frate-meu mai mic a cam cedat. Am intrat eu pe fir, mai aproape de problema si cu mintea inca nepervertita de algebra.
    Ady.
    Ps. Abia in cls IX am inceput sa am probleme cu a intelege explicatiile unui profesor. Dupa juma' de semestru, mi-am bagat picioarele in respectul de sine, m-am ridicat in picioare si am declarat ca nu inteleg. "Cine ii explica lui Ady?" a intrebat profa. Nimeni nu intelesese si nimeni nu putea sa-mi explice. Si s-a facut lumina si nimeni niciodata nu m-a mai putut opri din a pune intrebari cand nu stiu/nu inteleg.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din cate am inteles doamna le-a explicat cu a in loc de x. Deci a+2-(7+7)=10-6 Si probabil le-a luat pe rand si le-a calculat. Ca ei stiu sa faca 7 plus 7 si restul...doar ca asta e o insiruire prea complicata pentru mintea lor la momentul asta.

      Ștergere
    2. In plus, ce zici tu acolo, cu adunari scadeti si paranteze e materie pt "ordinea operatiilor". Pe vremea mea (maica) se facea in cls V-a. Imi amintesc precis-cea mai "multa" tema din 4 ani de generala.
      Si cea mai prosteasca si stupida greseala la examenul de admitere in liceu. :) Mi s-a parut mie ca arata mai bine dc fac mai intai o adunare. :) ady.

      Ștergere
    3. Pai cu ordinea operatiilor au inceput deja, sunt tot felul de exercitii descompuse asa care acolo duc! Deci practic li se explica toate alea partial...De unde si confuzia...

      Ștergere
  6. buna,
    in primul rand imi place mult cum scrii si te citesc tot timpul dar acum am o mare nelamurire deoarece; mie chiar imi place matematica si acum sunt in ceata.
    nu inteleg cum acel numar sa fie 18 deoarece 18+2-14=10-6 nu e correct adica 6=4?
    Eu cred ca e ceva gresit undeva.
    Te rog sa ma luminezi daca se poate :)
    Multumesc frumos si iti doresc ucces cu plecarea.
    Iuli

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, am gresit! E diferenta intre 10 si 4 adica 6, m-am gandit la 6 si am scris direct, ca sa vezi ce tare ma pricep la numere :)

      Ștergere
  7. Stiu, da' mie asta imi suna a algebra. Sau nu mai stiu eu cum se poate exprima aritmetic.
    Ady

    RăspundețiȘtergere
  8. Multumesc frumos.
    Ma gandeam eu ca acolo e greseala:).
    Dar te rog sa o anunti si pe doamna "Anonim " sa anunte copilul ca a calculat gresit :).
    Vad ca sustine sus si tare ca acel copil a calculat totul din cap dar nu a sesizat ca e o greseala.
    Ups ce copil destept :P
    Succes in continuare.
    Iulia

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daaa vad ca a facut o liniste totala doamna :)))) Am scris in text un edit...pentru amuzamentul populatiei :))))

      Ștergere
  9. Deci, stai asa, asta este un exercitiu pentru copii de 7 ani? :D Ok, eu l-am rezolvat cu creionul pe hartie si tot nu mi-a dat 18 ....ci 16...deci gresesc eu, darmite un copil de clasa 1! Saracutii de ei, uite asa se omoara din fasa gustul si placerea de a invata. Uite asa ajung copiii sa invete pe de rost, sa nu mai stie nimic dupa 1 an sau 2 de scoala, sa nu isi mai aduca aminte nimic, totul fiind facut mecanic, si uite asa devenim niste roboti pentru sistem ca ne baga altii in cap ideea ca suntem prosti si nu pricepem! Deci e imposibil asa ceva! Fara cuvinte!!! Chiar imi pare rau! Simona

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Simona, l-ai facut pe cel corect sau pe cel incorect, eu l-am scris incorect, era 10-4 la final...poate de aia ti-a dat 16 :))))

      Ștergere
  10. sunt putini parinti ca tine.cei pe care ii cunosc eu se dau de ceasul mortii sa faca temele,referatele sa ia copiii numai fb,mereu ii intreb pe cine noteaza invatatoarea,pe ei sau pe copil.?si da, programa e mult prea solicitanta pentru un copil de 6-7-8 ani.multi dintre cei care rezolva acum temele in locul cpilului din clasa a 5a le vor pune meditatori.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Carmen, tocmai de aia ma si supara in halul asta chestia asta. Mi se pare aberant sa le fac eu. Eu stiu sa le fac. Am facut 16 ani de scoala, imi ajung. La ce ii foloseste copilului sa le fac eu? Iar ala care are copil de 6-7 ani care le face SINGUR zi de zi pe toate...domnule, ce sa zic...eu dau palaria jos! Dar nu stiu daca-s 3 in toata tara. Sau daca chiar sunt...Pana si pe caietele de romana sunt cerinte pe care nu le intelegi, atat de prost sunt scrise si formulate. Mie mi se pare normal ca tema sau lucrul de facut sa poata fi facut de catre copil fara ajutor si asistenta si un sobor de oameni care sa-si frece mintzile. Ca doar de aia sunt pentru ei nu pentru noi. Si din nou...la ce le foloseste sa stam langa ei in afara ca ii face sa se simta umiliti. Eu in clasa 1 imi faceam lectiile singura!!! Si nu pentru ca eram vreo geniala. Pentru ca se putea, toti copiii lucrau singuri...

      Ștergere
  11. Nu e mai in programa asa ceva...

    Uite aici programa:

    http://www.edu.ro/index.php/articles/curriculum/c539+588+547+/

    Singurul lucru care se apropie de o ecuatie e "rezolvarea de probleme de tipul a+b=x, a-b=x, în care a, b sunt numere date" dar e doar o operatie simpla, fara necunoscute si algebre.

    Ce v-a dat ea acolo e clar din programa de clasa a doua.

    Asta nu inseamna ca astia in manuale si in caiete speciale nu pun o gramada de porcarii, dar mi se pare ca e clar decizia profesorului daca sa foloseasca toate asta la clasa sau nu. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai cum sa nu fie in programa? Femeia asta lucreaza dupa programa. Cat despre ce caiete si manuale alege...le-am vazut si pe cele alese de doamna de la stat, erau mult mai nasoale :)))) Deja cand am dat de astea de acum mi s-au parut ok :)

      Ștergere
    2. Da, lucreaza dupa programa, si dupa manuale. Iata de ce sunt optionale exercitiile ca cel de mai sus, care nu apar in programa, ci doar in manual, si in niciun caz obligatorii. De curiozitate, uitate-te pe ea, sunt 3-4 pagini de pdf acolo, si o sa vezi clar scrise astfel de exercitii la clasa a 2-a. :)

      Ștergere
    3. Mai, ea nu poate sa nu le faca, stii de ce? Pentru ca parintii VOR CONCURSURI :)))) Isi trimit copiii de clasa intai la toate prostiile alea pe bani despre care povesteam mai demult (vezi eticheta cu Concursul Eurojunior). Azi discutam cu tipa chestiile astea cand am dus copilul si mi-a zis ca ea acum 2 ani a avut tot clasa intai si se vad diferente enorme de la un an la altul in materia in plus si dificultatea mai mare.

      Ștergere
    4. Da, cu parere de rau, dar asta e una din putinele situatii unde chiar nu e vina ministerului, e numai vina parintilor si a profesorilor care se lasa induplecati de parinti.

      Normal ca e mai dificil. Stii de ce? Pai tocmai pentru ca e o combinatie de marketing a acestor concursuri; vor sa isi atraga un renume de "ala greu" tocmai ca parintii sa dea si mai buluc cu banii in mana acolo; asa ca normal pun probleme din ce in ce mai grele.

      Trist doar ca se reflecta si la ce se face in clasa si ca majoritatea decide.

      Ștergere
    5. Mihaela, tu ai citit ce am scris eu despre concursuri dupa ce am studiat problema in amanunt? Aceste concursuri sunt un fel de NIMIC "agreeate" de Minister prin Inspectoratul Judetean. Ele nu constituie nimic altceva decat dorinta parintilor COMBINATA cu stampila si semnatura Inspectorului General Judetean! Ei nu au VOIE sa intre in scoala decat daca obtin aceasta stampila! Ghici cine le da stampila, ghici cine da spaga la Inspectorat? E vina Ministerului pentru ca Inspectoratul e unealta ministerului in teritoriu! Eu am facut o ancheta aproape jurnalistica, te rog citeste-o! Eu am vazut pe site la Inspectorat aceeasi firma in toate judetele! Totul se poate vedea daca te uiti acolo.

      Ștergere
    6. Sunt doua probleme diferite. Sigur ca are si ministerul pacate cate fire de par, dar programa in sine, si nu trec dincolo de clasa a II-a, ca restul le-au ametit de nu se vede, dar aia care e acum pentru clasa I e echilibrata si corecta, cel putin din punctul meu de vedere.

      Adica problema nu e la programa, pe scurt. :)

      Da, am citit ancheta ta (felicitari pentru ea), si o recomand si altora, pentru ca iti deschide ochii la multe lucruri.

      Ștergere
  12. "Iar in Romania se fac in generala si la liceu chestii absurd de grele si de inutile" - tocmai am avut un flashback: monoame şi polinoame! Descompunere de polinoame... Alexandra, ce-mi făcuşi? Noroc că am dreamcatcher, că numa' carcalaci de-ăia de juma' de tablă am să visez la noapte! :)))

    RăspundețiȘtergere
  13. Imi pare asa de rau pentru copiii de azi. Alexandra, stii ce mi-a placut mie cel mai mult din anii de scoala?Facultatea si Masteratul. De ce?Fiindca materiile le pricepeam foarte bine si erau legate intre ele. Puteam sa invat cu usurinta un manual intreg pentru un examen. In clasele primare, gimnaziale si liceu materia e mult mai neomogena sa zic asa, si e enorm de multa si greu de inteles. Si pacatul mai mare e ca nici nu ai nevoie de ele. Si la facultate aveam 4 ore pe zi, un curs si un semniar. Ma gandeam,bai, nu am mai avut 4 ore pe zi din clasa 1.E absurd ce trebuie sa predea copiilor. Pana la clasa a cincea, e cum ai zis tu, sa invete sa scrie corect, citet si sa invete operatiile de baza (adunari, scaderi, inmultiri, impartiri). Si examenele sunt toate o mare porcarie, si sunt si foarte grele (capacitatea cel putin).
    Mi-e mila de bietii copii, fiindca cine face programa nu se gandeste la ei deloc.Cum sa le formeze mintea.
    Trist, foarte trist.Sa ma anunti daca iti vine vreo idee sa schimbam asta. Ca de cand am facut eu clasa a cincea se tot face reforma scolara, dar vad ca tot esueaza, in loc sa faca ceva bun.
    Daniela din Cluj

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, si eu m-am simtit cel mai normal in Facultate. Acolo lucrurile aveau un sens si un scop. Multe dintre informatii erau utile cum ar veni. Reforma nu se face in tara asta, pur si simplu fiecare ministru cand vine schimba ceva, ca sa se simta bine. Si cum vine cate un ministru la 2 luni...asta iese.

      Ștergere
  14. deci nu-ti spun nimic de invatatura la liceu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am cumnata cu 10 ani mai tanara ca noi...Inca de cand era ea la liceu lucrurile se cacasera definitiv. Tin minte ca terminasem facultatea cand mi-a aratat manualul de Filozofie. Si pe ala de Logica. Si cu cel de Psihologie m-a terminat. Facusem noi prin facultate niste chestii de acolo, dupa multe ore de citit si studiat...Evident ca ea nu pricepea absolut nimic, isi baga picioarele voios in materiile lor. Si evident ca nici n-a retinut nimic din materiile alea. Si probabil din multe altele :(((

      Ștergere
  15. Mie mi-a dat 18 în nici 30 de secunde deși nu mai fac mate și în școală mai mult de 7 nu aveam.
    Eu am avut mereu 2 păreri despre mate.
    1. E logică.
    2. X+ nu știu ce - (bla bla) = căpșuni umplute NU E LOGIC.
    Eu nu rezolv nimic cu foaia și creionul în mana.
    Cum am rezolvat eu:
    În primul rand am stabilit ceva. Diferența aia e 6 că e 10-4 . Iar de două ori 7 înseamnă 7+7 deci 14. Buun. Ținând cont ca o sa ai de făcut -14 și rezultatul trebuie să fie 6 e evident că numărul nu poate fi nici 3, nici 10, nici 30.
    Să pornim de undeva după 14 ca să fim siguri ca da număr fără -. Eu am luat 20 prima dată. Am fost puțin pe lângă. 20+2 face 22 și -14 face 8. De acolo mi-a fost clar că 18 e numărul.
    Asta mi se pare mie logic și așa ar trebui să învețe un copil. Felul în care îi învață cu scheme gen x+y=z le distruge logica naturală. Eu când făceam mate nu mai eram capabilă să înțeleg nimic. Nu gândeam logic. Ziceam mereu că eu nu sunt făcută pentru matematică. Abia când am scăpat de profesori și de metoda "înlocuiește literele" mi s-au părut mult mai ușoare niște chestii.

    RăspundețiȘtergere