marți, 29 decembrie 2015

Cinci luni mai târziu în țara unde iarba nu apune niciodata

Fix acum 5 luni pe la ora asta ma dadeam jos cu Mara, total epuizate, dintr-un avion incins si inghesuit pe un aeroport racoros si aerisit. N-o sa uit senzatia aia. Plecasem dintr-un 50 de grade la Otopeni si aterizasem intr-un 16 la Luton. In pantaloni scurti si maieuri. Fericire ca aia mai rar! Azi, cinci luni mai tarziu, au fost 13 grade si soare. Si culmea e ca noaptea sunt 8-11 grade. Asta pentru ca tot ne intreaba lumea daca e naspa in Anglia si daca ploua. Media anuala in Anglia este mult mai buna, e logic, e o insula, apa tine de cald :)

A si plouat azi. La modul ca s-a scuturat un nor fix doua minute in diverse locuri din oras pe rand. E foarte funny cum ploua aici. Aici ploua si in fata ta pe strada urmatoare nu ploua :))))) Azi ma ploua, norul era mai incolo, deasupra mea era cer albastru si soare.

Cinci luni mai tarziu am primit un telefon de la agentia imobiliara de la care am inchiriat casa. Cum ca doamna landlord este "fericita sa ne ofere contract de lunga durata daca dorim". Pai cred si eu ca e fericita la ce "curatenie" am gasit noi in casa si la ce chiriasi a avut domnia sa pana in iulie. Azi a venit scrisoare pentru ultima dintre ei. Inca o amenda, merge cu masina neinmatriculata corect si cu taxe neplatite prin oras cucoana. Pentru ca toate actele de inmatriculare au venit aici dupa ce ea a plecat data afara din casa cu forta si fara sa plateasca chestii multe. Alt chirias a primit scrisoare ca e chemat la puscarie pentru ca a ciordit din magazine. Nu, nu era roman :)))))

A avut ghinion de chiriasi "misto" rau de tot doamna asta, iar acum cand a dat de noi mai are un pic si cred ca vine la usa sa ne pupe. Dar cum asta e tara landlorzilor si cum aici proprietarul te poate da afara oricand (cu preaviz de 2 luni) din casa lui... mna, cam stai cu grija. Si cu un ochi pe site-ul de inchirieri ca sa stii mereu piata, preturile si locatiile. Ca ai copil la scoala si nu-ti convine sa pedalezi prea mult. Asa ca azi am fost happy ca ne-au sunat si ne-am mai linistit pentru un an de acum incolo. Sau poate mai putin, in functie de nevoile proprietarului. Mie una asta mi se pare genial, faptul ca proprietarii in tara asta fac legea. Asa cum ar trebui sa fie de fapt. Nu sa dai o casa in chirie si sa te pomenesti ca esti pasibil de platit tone de chestii neplatite de chirias. Sau stricate de el. Aici chiriasii dau o luna si jumatate chirie ca garantie. Enorm! Banii se duc la o autoritate tertza care devine "judecator" in caz de probleme si care nu elibereaza banii niciodata nici catre proprietar nici catre chirias pana cand nu semneaza toti ca sunt de acord.

Aici fiecare chirias isi trece pe numele sau toate utilitatile in secunda in care ajunge in casa. Prin telefon. Suni la companiile respective, le dai numele, data nasterii si adresa si le spui "din data x stau eu aici". Si incepi sa platesti de atunci. Nu te intreaba nimeni "si cine plateste ce n-a platit alalaltu" si nici pe proprietar. Utilitatile sunt ale TALE. Datoriile sunt ale tare. La fel si banii din contul de la utilitati, daca ai platit mai mult, pleci din casa asta dar banii tai sunt la Electrica lor acolo in contul TAU. Banii tai merg dupa tine. La fel si datoriile tale. Si atunci proprietarii raman sa se asigure doar ca au casa in picioare, functionala, etc.

Cinci luni mai tarziu am reusit ieri sa ajungem pe Isle of Wight. O insula aflata in largul marii aici langa noi. Locul unde merg englezii "la mare". Un fel de... litoral mai jmecher. Bai, si jmecher a fost! Insula are mai multe orase, e maricica, cam 25-30 de mile diametru, cu orase pe tot cercul coastei. Si cu dealuri ridicate fix din mare. Si cu o iarba d-asta verde-neon care in decembrie iti scoate ochii in toata Anglia. Deci pe bune, cine se simte in Romania coplesit de iarna ar trebui sa faca un weekend pe la Porsmouth sau Insula asta...senzatia asta de verde te face sa crezi ca e vara.

Pomii s-au scuturat pe la inceput de decembrie. Dar iarba e verde. Verde neon ii zic eu, de cand au venit si ploile e din ce in ce mai verde. Casele de pe Insula sunt atat de frumoase incat maica-mea a facut de vreo doua ori tare si repede "aoleu mi-e rau.... ce frumos e!" de mi-a sarit inima. Si da, cam asa e. Te ia cu lesin. E ca un fel de paradis pe multe hectare. Cu faleze superbe, cu plaje fantastic de frumoase, cu muntele care coboara in mare. Cu stanci, golfuri si soarele care straluceste. Cu multe care nu mi-au iesit corect in pozele de ieri de parca si aparatul ma injura de mama cand vedea asemenea lumina si culori.

Am vazut locuri atat de frumoase ieri si atat de aproape de o mare superba (pardon, ocean cred ca ii zice p-acilea)... incat m-am gandit cu tristete la 2 Mai. La litoralul romanesc care arata groaznic si unde nimeni de la putere n-a investit in nimic corect sau frumos pentru natura sau oameni. Te uiti la astia cum au un lift enorm care sa coboare turistii de sus de pe munte jos pe faleza. Pac-pac. Un liftalau cat tot muntele. Ca sa nu mai vina lumea de sus din statiune cu greu pana jos. Parcuri de distractii, Insula Dinozaurilor (un muzeu cu fosile genial, insula asta e un loc unde au gasit baietii foarte multe vestigii si oase de dinozauri), Traseul Piratilor si multe alte chestii de vazut si facut... Majoritatea erau inchise acum iarna, am mers la dinozauri. Dar si parcarea era gratuita acum iarna :))))))))))) Cine locuieste in Anglia stie despre ce vorbesc, aici te costa parcarea enorm si ca sa mergi la Mall sau oriunde.

Si o liniste. Si spatii largi, o Anglie rurala, cu case mari si departe unele de altele. Si o liniste. V-am mai zis ca aici e liniste? Ieri ma gandeam ce balamucu' dracu' e la Portsmouth si chiar si aici unde stam noi la periferie... fata de Insula Wight. Stiti la ce m-am mai gandit? La ce scump e feribotul sa ajungi din Portsmouth pe Insula. 54 de lire o masina dus-intors. Oamenii sunt gratis. Evident, daca mergi cu piciorul e mult mai ieftin. Dar la cat e insula aia si la cat de rare sunt autobuzele n-am fi vazut nimic daca nu mergeam cu masina. Stiti care a fost urmatorul gand? In anul 2011 cand mi-am dorit mult sa vad si eu o bucatica mica din Delta pentru prima data in viata, am mers la Sulina. Stiti cat am dat pe feribot 2 adulti si un copil mic Tulcea-Sulina si retur? Fara masina, pe jos, cu carat de bagaje in carca! TOT ATATIA BANI! Stiti ce era la Sulina? Nimic.

pe ferry

Portsmouth din apa

verde

faleza, una din ele

la muzeul cu dinozauri

aici era un hotel cu un golf! aici ma duc!