vineri, 17 februarie 2017

Interviu despre invatamantul din UK

  Fosta mea colega de facultate si draga mea prietena Ioana Marinescu, aka Pisica pe Sarma, mi-a pus niste intrebari. M-am foit juma' de zi si am raspuns la ele, in timp ce raspundeam, evident ca mi-am adus aminte de alte si alte chestii cu care am completat. Asta e ce stiu eu de aici, de la scoala noastra. 

  Cum inscrii copilul la scoala?

   In Anglia copiii se inscriu la scoala pentru septembriele de anul asta pana in luna martie. Exista doua luni in care parintii pot cere un loc intr-o scoala. Daca vii, asa cum am venit noi, dupa luna martie, ceri loc dar va trebui sa astepti pana dupa inceperea anului scolar (aici anul scolar incepe in prima saptamana din septembrie) pentru ca Autoritatea Locala de Invatamant din Primarie sa stie exact ce locuri sunt disponibile si unde.  Invatamantul e oarecum descentralizat, deci multe  lucruri sunt legate de primaria orasului in care esti. In unele orase ai de ales intre 3 scoli pe care le preferi, in altele intre 6 scoli. Deci faci un top, vreau la scoala x, daca n-ai loc acolo la scoala y, etc.

 Cat dureaza?

   Nu dureaza. Daca ceri inscrierea in acele doua luni, la final de martie primesti scrisoarea acasa cu scoala care ti se aloca. In cazul nostru a trebuit sa asteptam prima zi de scoala, scrisoarea a venit la cateva zile dupa.

Cata putere are sau nu parintele in alegerea scolii, a profesorului?

   Inscrierea la scoala se face pe “arii de acoperire” catchment areas, adica acolo unde locuiesti. Pe raza domiciliului ai, de obicei, mai multe scoli primare si cel putin una secundara. Poti cere sa mergi si la alta scoala, mai departe, dar vei fi primit doar daca exista locuri disponibile dupa ce toti din area respectiva au fost primiti. Parintele nu are nici un cuvant de zis in alegerea clasei sau a profesorului.

Cum sunt structurate scolile - e cu ciclu primar, gimnazial, e cu invatator, e cu profesori mai tarziu ca la noi sau nu, ramane acelasi profesor un numar de ani sau se schimba, etc?

   Invatamantul primar cuprinde 7 ani si are la catedra profesor de clasa. In fiecare an, ai alt profesor, rar se intampla sa ai doi ani acelasi profesor. Sistemul e gandit ca copilul sa invete sa relationeze cu diferiti adulti. Si ca profesorul sa invete sa relationeze cu cat mai multi copii si cu clase cat mai diverse ca an si dezvoltare. Deci ei pot preda azi la anul Reception, copii de 4 ani si un pic si la anul, anul 6, copii de 11 ani.

  Primul an este Reception Year, urmat de anii 1-6. Astea sunt scolile primare. Exista inainte de Reception si Nursery in unele scoli, adica cresa. Acolo sunt primiti copii dupa varsta de 3 ani cand statul ofera un numar de 30 de ore gratuite pentru parintii care muncesc. Daca ai bani, platesti si lasi copilul toata ziua, si atunci il poti duce si mai mic. Reception Year e foarte asemanator cu scoala insa mai mult ca o gradinita. Ei fac acolo si chestii pentru scoala, dar totul e orientat pe invatarea prin joc. Invata litere, invata sa numere pana la 100, invata despre natura, animale, stiinte pe intelesul lor. Cel mai mult invata, de fapt, regulile de comportare in mediul scolar. Invata sa MEARGA in sir indian. Da, suna ciudat, insa aici copiii chiar merg in mod ordonat, unul dupa altul, oriunde merg prin scoala. Aici nu exista alergat in scoala decat la ora de sport. In anul Reception ei au 4 ani, unii 5, sunt mici si nu stiu sa stea linistiti, asa ca asta sunt invatati de fapt. Au multe activitati senzoriale, li se pun cadite cu apa, nisip, spuma de ras, cereale cu apa, gelatina, boabe de fasole, etc, in care ei sa se balaceasca. Trebuie sa precizez ca fiecare director de scoala e stapan pe tarlaua lui, el decide CUM vrea sa faca invatamant. Directoarea scolii noastre are aplecare catre Montessori, de aici activitatile respective, nu stiu sa zic cum e in alte scoli.

   Anii 1-2 sunt numiti Key Stage 1, anii 3-6 Key stage 2, sunt doua etape de invatare-dezvoltare. Dupa anul 6 copiii se muta la scoala secundara pentru urmatorii 6 ani.

 Cati copii sunt in clasa?

   Si aici depinde de zona, numarul maxim prevazut de lege este 30 dar de obicei sunt cam 25 pentru ca se considera ca nu e ok sa lucrezi cu prea multi. Daca apar elevi multi, se mai formeaza o clasa. Daca nu mai  exista spatiu pentru alta clasa, elevii sunt indreptati catre alte scoli.

Care e programul zilei - ora de intrare, de iesire. Se respecta, ce se intampla daca intarzii sau lipsesti?

   Ora de incepere a cursurilor este 9 insa copiii sunt asteptati la scoala la ora 8.40. Se aliniaza in sir indian, fiecare clasa, pe terenul de sport. Profesorul sau asistentul vine si isi ia clasa si o conduce in interior. Daca ajungi dupa ora 9 la scoala, gasesti poarta catre teren inchisa, parintele trebuie sa sune la usa din fata, sa mearga la secretariat si sa completeze un formular cu motivul intarzierii. Aici nu exista “absente” numarate, exista procent din timpul scolar in care lipsesti. Adica ai 85 la suta prezenta, sau 90 sau 100%. Daca copilul este bolnav, parintele trebuie sa sune dimineata la scoala si sa anunte. Daca n-ai sunat si copilul nu apare, sistemul iti trimite sms pe telefon “copilul dvs a lipsit la inregistrare azi”. In principiu trebuie sa explici ce are copilul si e suficient. In cazul in care copilul e atat de bolnav incat necesita mai mult de 5 zile scolare de pauza, atunci va trebui sa aduci o nota de la medicul de familie. Asta e la fel si la job, poti lipsi medical o saptamana fara sa aduci dovada, mai mult de atat necesita dovada. Nu, oamenii nu o sa presupuna ca minti, doar ca esti bolnav. Daca copilul lipseste mai mult de o saptamana si nu ai dovada medicala, poti fi amendat cu 60 de lire per cap de parinte per saptamana lipsita. Asta se face prin intermediul unui judecator.

  Cum se realizeaza comunicarea cu profesorul si conducerea scolii?

   Exista newsletter saptamanal, exista sistemul informatic care ne transmite sms-uri si exista secretariatul care ne da mailul. Peste toate astea, profesorii trimit prin copii scrisori cam zilnic. Pentru diverse activitati, informari, invitatii sa mergem in clasa sa ii vedem la anumite activitati, etc. Dimineata cand il duci sau dupa amiaza la iesire, profesorul sta cu tine de vorba oricat doresti, despre orice legat de copil sau scoala. Directoarea poate fi gasita acolo toata ziua, sta de vorba cu orice parinte vine la ea, nu exista sa trebuiasca “programare” sau ceva, pur si simplu, daca ai o problema si n-ai gasit intelegere undeva mai jos, te duci direct la ea.

  Cum sunt pauzele si ce se intampla in ele?

   In timpul zilei sunt doua pauze. Una de 15 de mintute la ora 10 si cea de pranz, care la noi are doar 30 de minute pentru ca directoarea a decis ca celelalte 30 sunt mai bine folosite ca ora de sport zilnica pentru copii. Adica fac sport organizat zilnic, in loc sa alerge de nebuni la pranz. In prima pauza exista un “tuck shop” in sala de sport, adica li se ofera, contra cost ca un fel de mic dejun. Paine prajita, sticlute cu lapte, cutiute cu cereale, etc. In rest, alearga afara pe pajiste.

   La pranz, cei care doresc masa de la cantina (contra cost, circa 2 lire pe zi) se aliniaza si merg la cantina, in doua serii. 12 si 12.30. Cei care au pachet de acasa, raman in clase si isi mananca mancarea. Dupa ce termina de mancat merg afara la joaca. La finalul seriei, sunam din fluier, ei se aliniaza pe clase, profesorul vine si ii ia inapoi in clasa. In clasa se face prezenta din nou ca sa stie sigur ca toti copiii sunt safe la locul lor si niciunul nu e pierdut pe undeva.

  Unde mananca copiii si ce?

  Cantina ofera mancare preponderent organica, gatita la fata locului. Nu se foloseste sare deloc, li se ofera doua variante, cu carne sau vegetariana, copiii aleg dimineata la inregistrare ce varianta doresc in ziua aia. Parintii au meniu dat de la scoala, exista meniu pe 3 saptamani apoi se reia de la capat. Joia e mereu ziua cu pizza iar vinerea mereu cea cu fish fingers and chips. In rest, carne cu legume diverse si un desert. Cei care au pachet de acasa sunt urmariti sa nu aduca dulciuri concentrate, trebuie ca adultii care ii pazesc sa vada daca vreunul nu are mancare destula sau ce se intampla cu mesele lor.

  Exista consiliere psihologica si daca da, cum se aplica? Mereu sau doar la nevoie?

  In scoala exista mai multi adulti specializati in asa ceva, oricum toti profesorii au studii in sensul asta. Exista Safeguarding Manageri, adica cativa oameni din conducere care trebuie sa urmareasca cazurile sociale si sa fie foarte pe faza ca acei copiii sa nu fie in pericol acasa. De cate ori este un caz de genul asta anuntat la nivel national (copiii ormorati sau neglijati de parinti sau familie), se face sedinta si se discuta despre el. Se fac traininguri bi-anuale despre asa ceva, intregului personal. Family Workers sunt cei care tin legatura cu familiie, care isi ofera ajutorul intr-o diversitate de moduri, de la a oferi haine din donatii, mancare sau consiliere familiilor care nu stiu sau nu pot creste copiii in mod corect sau eficient.

  Cum se invata?

   Cu capul! :))))) Copiii nu au “manuale” sau carti. Au caiete unde profesorul le lipeste foi cu activitati sau unde scriu ei, in functie de moment sau cerinta. Copiii au in fata lor un om care le explica lucruri. Li se da initial un “cold task”, adica niste intrebari sa zicem, despre ceva ce ei n-au invatat la scoala. Ca sa vada profesorul ce stiu ei, ce inteleg ei din treaba aia. Apoi, vreo luna sau doua, li se preda chestiunea cu pricina, dupa care primesc “hot task”, adica din nou, intrebari despre chestia aia. Si se observa progresul. Sau stagnarea, dupa caz.

  Ce prevede "programa" si cata libertate au profesorii la clasa?

   Programa este structurata pe “core subjects” care in cazul scolilor primare inseamna Literacy si Math si restul de subiecte care variaza de la muzica la design si tehnologie, IT, geografie, istorie, arte, limbi straine si educatie religioasa. Pe fiecare term, semestru, ei au o “tema”, o poveste, un subiect mai mare in jurul caruia practic intersecteaza, tricoteaza toate “materiile”. Profesorul are un ghidaj despre ce anume trebuie sa stie un elev la finalul anului pe care el il preda insa el si scoala (prin directorul care compune politica de studiu) are libertatea sa faca treaba cum crede el de cuviinta. Cu ce vrea el. In ce fel vrea el.

   Despre religie, Anglia este un stat non-laic in care biserica este parte din stat. Insa religia nu este obligatorie, daca nu doresti ei au grija ca copilul sa faca altceva in orele alea. Ziua incepe cu Assembly care este adunarea tuturor copiilor din scoala in sala de mese. Li se povesteste despre bine, rau, morala, etica, etc. Mai putin despre Iisus sau alte chestii. Li se dau exemple de pilde din Biblie, din cele pline de morala. Prietenie. Bunatate. Corectitudine. Iertare. La clasa studiaza si alte religii, de la Islam la Iudaism. Sunt dusi de doua ori pe luna la biserica din cartier unde li se povestesc lucruri. Au fost dusi la moschee si li s-a explicat cultul. Vor sa ii duca si la Templu si la alte culte, ca sa ii invete despre diverse religii. In fiecare clasa exista un colt pentru citit (o mini-casuta din lemn, plina cu carti) si un colt de reflectare, legat de chestiile religioase.

  Ce se intampla cu cazurile de copii altfel - copii cu nevoi speciale, copii violenti?

   Unul dintre departamentele scolii este chiar Special  Education Needs, oamenii care lucreaza pe SEN au studii speciale in domeniu, o calificare in plus. Copiii sunt invatati de mici ca violenta este interzisa, insa cei care chiar au probleme psihice (si sunt multi) trebuie manevrati intr-un anumit fel iar personalul e trainuit in sensul asta. Exista o camera speciala cu saltele si pe pereti unde sunt dusi cand au o criza majora in care sunt in pericol de a face rau cuiva sau lor. Se intampla ca doi adulti sa trebuiasca sa ii care pana acolo, sunt antrenati sa ii duca de brate in asa fel incat sa nu le rupa nimic si sa scape si ei ne-raniti si copilul intreg. Am asistat la niste scene care iti fac parul maciuca insa cu rabdare si perseverenta, oamenii ajung la motivul crizei si reusesc sa dezamorseze conflictul. Copiii nu sunt certati, admonestati sau pedepsiti daca au crize de felul asta.

  Cat dureaza ora? Dau pauzele?Cat stau copiii la scoala?

   Nu exista ore. Pauzele le-am explicat. In prima parte a diminetii se invata Math si Literacy, atunci cand ei sunt odihniti. Programul e de la 8.40 pana la 3.15 deci dupa amiaza au activitatile mai usoare.

 E pe alese sau programul e acelasi pt toti?

  Programul nu e pe alese, e acelasi in sensul de Math si Literacy dimineata dar in rest activitatile depind de profesor, de profesorul de limbi si cel de sport. Joia dupa amiaza se cheama PPA, este sedinta de planificare saptamanala a profesorilori si conducerii, timp in care copiii fac activitati amuzante (pe care si le aleg dintr-o lista la inceputul semestrului) cu asistentii de profesor. Pot fi activitati sportive, inot, arte, dansuri, tot felul de chestii.

 Ce fac copiii dupa scoala?

   Dupa scoala fie pleaca acasa fie raman la cluburi. Scoala noastra ofera gratuit cluburi de la ora 3.15 pana la ora 4. Dupa ora 4 scoala ofera “Afterschool Club”, contra cost, unde pot sta pana la ora 6, primind si cina. Dimineata de la 7.50 exista “Breakfast Club”, tot contra cost, pentru parintii care trebuie sa mearga mai devreme la munca. Sumele sunt mult mai mici decat daca platesti o bona, insa nu toate scolile ofera asa ceva.

  Exista cursuri optionale si daca da, sunt in scoala sau in afara ei? Sunt gratuite sau se platesc?

  Cursuri optionale nu exista la noi in scoala, tot ce este in scoala este gratuit. Ni se cer cateodata bani daca sunt dusi cu trenul undeva, pentru excursii sau donatii.

  Care e sistemul de notare si cum se foloseste, care sunt criteriile?

  Pentru elev nu exista sistem de notare. El nu primeste note, uneori au fise de activitati cu punctaje pe care si le calculeaza singuri. Criteriul principal e cel al PROGRESULUI. Asta se masoara in mod principal aici. Exista si criterii detaliate pe fiecare materie, pe fiecare etapa de invatare, semestru, astea se cheama “trakers” si le au doar profesorii. La final de an parintii primesc o scrisoare unde li se spune scorul total al copilului la Math, Reading si Literacy. Are 3 puncte: 1 – sub asteptarile varstei, 2- in grafic cu asteptarile varstei si 3 – peste asteptarile varstei, invatare in profunzime. Intr-un an ai 2 sedinte cu parintele, unu la unu sau si cu copilul daca acesta doreste. 10 minute. Ti se arata caietele de la scoala (pe care le primesti acasa la final de an), ti se spune ce face copilul. Personalul este instruit sa sublinieze partile pozitive, nici un parinte nu e chemat acolo sa fie tras de urechi, e chemat sa i se spuna ce e bine, cat s-a progresat si unde mai e nevoie sa insistam.

  Cum se incurajeaza aptitudinile individuale ale copilului - daca unul e aplecat sprepictura, altul spre matemtica, altul spre muzica, etc?

   Sunt foarte incurajate, copiii sunt indrumati catre pasiunile lor personale, au de multe ori activitati care implica sa aleaga ei ce vor sa faca. Multe aleg ei, majoritatea chestiilor pe care le fac le aleg. Daca profesorul de sport il vede ca are inclinatie catre anumite sporturi il indruma catre cursuri din afara scolii, si tot asa.

  Ce se intampla cu copiii care nu invata? Exista copii repetenti? Ce consecinte suporta?

   Copiii care nu invata… nu invata. Sunt ajutati sa invete, se insista, se lucreaza cu ei separat, parintii sunt chemati la ateliere si consiliere. Nu cred ca exista repetentie aici, cel putin nu in scoala primara. Daca nu isi fac tema saptamanala si-o vor face in pauze la pranz la scoala. Daca nu citesc zilnic, vor citi la pranz la scoala, sau in alte momente. Fiecare elev are un caiet de lectura in care parintele trebuie sa semneze zilnic cate pagini din ce carte a citit copilul. Este extrem de important sa citeasca zilnic. Tema este saptamanala, pana in anul 4 inclusiv, se da o saptamana la Math una la Literacy, din anul 5 se da la ambele. Tema e primita vinerea si se preda la scoala in miercurea urmatoare. De cele mai multe ori copilul are capacitatea sa o rezolve singur, fara ajutor sau cu foarte putin ajutor din partea parintilor. Rezolvarea nu dureaza (in anul 5 cand sunt doua  materii) mai mult de 30 de minute.

  Se acorda atentie orientarii profesionale, in cazul copiilor mai mari si daca da, cum?

   In scoala secundara au multe activitati legate de asta, exista si un program national pentru cei peste 16 ani pentru ca ei sa ramana in scoala si sa isi termine studiile. Aici multi copii devin parinti la 15-16 ani, asa ca Guvernul a implementat de niste ani programe speciale pentru tineri. Facultatea costa si costa destul de mult, asa ca nu oricine merge la facultate aici.

  In continuare, ideile care mi-au venit mie au fost:

  Zilele de tranzitie

  Anii Reception si 6 au zile de tranzitie in iunie. Copiii care vor urma sa intre la scoala in toamna vin o zi la scoala alaturi de ceilalti copii pentru a cunoaste profesorii, personalul, pentru a vedea clasele si a nu  fi speriati in septembrie. Cei de anul 6 au zile ale portilor deschise la toate scolile secundare din oras, pot merge acolo sa le vada, sa aleaga. Dupa ce au ales, merg la scoala aleasa o zi, la final de an, in vara, la cursuri. Deasemenea, exista zile de tranzitie pentru toti copiii din scoala, tot in vara, fiecare clasa merge cu un an mai sus, sa-si cunoasca urmatorul profesor, pe cel pe care il vor avea in toamna. Petrec intai o jumatate de zi cu el, apoi o zi intreaga, fac activitati amuzante iar profesorii se dau peste cap sa ii cucereasca pe copii, sa ii faca sa astepte cu mare bucurie incepera scolii in toamna.

   Uniforma

  Toate scolile au uniforma personalizata care este sfanta. Nu poti merge la scoala imbracat cu altceva. Uniforma consta in pantaloni negri sau gri inchis, fusta idem, pantofi negri neaparat inchisi, copiii nu au voie in sandale niciodata. Si nici personalul, e safety hazard. In sus, tricou alb polo si pe deasupra cardiganul cu inscriptia scolii. Pentru vara, baietii au pantaloni scurti iar fetele rochite subtiri, pepit, fie cu rosu fie cu verde. Uniforma pentru sport e pe baza de tricou rosu si pantaloni negri. Plus adidasi. Sportul e dus lunea si ramane la scoala pana vineri cand e adus la spalat. Personalul auxiliar are, deasemenea, uniforma. Doar profesorii, directoarea si secretariatul se imbraca cum vor ei, in rest adultii scolii trebuie sa fie recunoscuti de copii. Toti avem legitimatie de gat in permanenta. Parintii sunt primiti in scoala oricand dar trebuie sa sune la usa si apoi sa primeasca un abtibild cu “vizitator” pe care sa il puna in piept. Cine circula altfel prin scoala e considerat intrus si luat la intrebari.

  Siguranta copiilor (safeguarding)

  Fiecare accident (lovitura, zgarietura) e notat intr-un caiet special. Exista camera de prim ajutor si tot personalul are training in Pediatric First Aid. Loviturile la cap sunt extrem de importante, copilul primeste ingrijiri, un abtibild in piept pe care scrie “m-am lovit la cap” si ora la care s-a intamplat, precum si o scrisoare pentru parinte, scrisoare in care sunt explicate simtpomele unei contuzii serioase si cand trebuie dus copilul la spital. Daca se intampla un accident mai serios in scoala, e chemata imediat Ambulanta care trimite imediat un echipaj mai mic, cu masina mica, sa evalueze situatia si daca e cazul masina mare pentru transport la spital. Totul se intampla foarte repede.

  Daca un copil fuge din scoala, scoala nu mai poate face nimic decat sa anunte Polita care se ocupa de asta. Au fost momente in care au ridicat elicopter in aer in 10 minute, ca sa gaseasca copilul fugit. Deasemenea, se anunta parintii care trebuie sa lase tot si sa se prezinte la scoala sau la Politie, sa preia copilul. 

   Cand te angajezi in scoala trebuie sa aduci cazierul pe ultimii 5 ani. Exista o lista nationala a celor care au facut infractiuni legate de siguranta copiilor, a tinerilor, batranilor sau oamenilor cu handicap. Daca faci orice, esti trecut pe lista aia si nu te mai poti angaja niciodata intr-o institutie unde exista categoriile respective. Si cred ca nici altii nu-s asa dornici sa te mai angajeze vreodata.

    Vacantele

  Sunt mult mai putine ca numar de zile. Cursurile sunt structurate in term (semestru) impartit in doua “half term” despartite de o saptamana e vacanta, in asa fel incat sa nu existe mai mult de 6 saptamani consecutive de cursuri. Dupa ce am observat copiii din scoala pot spune cu mana pe inima ca in saptamana 5 sunt toti varza cu capul. Obositi si agitati J In ultima saptamana e cu relaxare si cu activitati distractive. Asadar scoala incepe la inceput de septembrie si continua pana prin noiembrie cand e prima vacanta. Apoi de Craciun 2 saptamani, de Paste 2 si inca doua half termuri, una in februarie si una in mai. Scoala se termina vara dupa 20 iulie. Vacanta de vara are doar 6 sau 7 saptamani.

  Cred ca am acoperit cam ce-am trait noi aici, din perspectiva elevului, a parintelui si a angajatului din sistemul de invatamant. Si da, ma bucur ca suntem aici! Ar mai fi mii de lucruri de povestit dar asta e o radiografie minimala :)

Curtea scolii :)




8 comentarii :

  1. Foarte tare !!! Mi-ar place sa fie si la noi asa . E un sistem gandit bine,curat . La noi a ramas implementat din perioada comunista ,unde nu se dorea sa iasa din scoala un copil educat ,cu un caracter si gandire buna, ci se dorea ca scolile sa scoata ''masinarii'' . Unii au inteles , dar majoritatea nu ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Este foarte gandit si mereu este revizuit ca sa se vada cum progreseaza elevii si ce ar putea fi mai bine.

      Ștergere
  2. Wooow, ce pajiste!!!

    Clasele gen 5-8 la noi sunt la aceeasi scoala sau separat?

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesant. M-ai făcut să zâmbesc la sfârșit cu radiografia minimală. Ai scris un adevărat interviu. Apropo de "ca fiecare director de scoala e stapan pe tarlaua lui", cum mai merg treburile la școala voastră?
    Ami

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, Ioana m-a ajutat cu majoritatea intrebarilor si am mai completat eu cu alte chestii pe care ea nu avea de unde sa le stie.

      Ștergere
  4. Multumim mult pentru tot articolul !!! Clar este cel mai documentat articol referitor la sistemul de invatamant pe care l-am citit. Stiam cate ceva din ce ai zis, dar ai scris totul intr-un loc si este structurat excelent!
    Ma bucur ca te-a intrebat prietena ta toate lucrurile pentru ca eu nu imi permiteam atatea intrebari si mai mult ma bucur ca ai publicat totul si nu i-ai scris email privat.
    Abia astept sa invete si fetele mele in acest sistem. Cea mare va avea 5 ani jumatate cand vom ajunge si cred ca ii va placea enorm. Deja de la 4 ani vrea sa citeasca mai mult cartile cu povesti in engleza decat in romana si aproape zilnic citeste putin sau face activitati din carti tematice, majoritatea in engleza. De aceea cred ca se va adapta aproape imediat, mult mai usor ca noi, oricum copii se adapteaza mult mai repede ca adultii, asta e stiut.
    Inca o data mii de multumiri pentru tot ce ai scris!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare placere, Ioana a initiat treaba, si eu stiu ca am scris cam tot ce e aici in multe locuri pe blog dar acum sunt toate impreuna :) O sa fie bine!

      Ștergere