marți, 9 iulie 2013

Cum stai la plaja, turistule?

  Disclaimer d-ala! Sunt un om crescut la mare asa ca imi pare rau pentru oamenii care se ard la propriu! Sa n-aud comentarii cum ca trebuie sa va parliti ca gainile la rotisor. Am zis!

  Asadar ai ajuns la mare, tu, oh, tu, cel mai iubit dintre turisti. Si ai venit la mare nu ca sa joci table, barbut sau carti ci ca sa vezi marea, sa stai pe plaja, sa te bronzezi si daca te si pricepi sa si inoti. Mbooon. Acum urmeaza sa iti spun un secret: nu poti duce soarele in geamantan acasa. Asadar opreste-te din supra-expunere!

  De orice fel ar fi ea. Si daca tu iti cumperi cu bani multi sezlong plus umbrela pe plaja...asta nu inseamna ca nu te arzi in soare si nu te insolezi, inseamna doar ca esti un naiv care are bani si n-are ce face cu ei asa ca ii da la altii. Mai bine mi-i dai mie, eu iti dau doo dupa ceafa de banii aia si iti zic: nu stai pe plaja dupa ora 11am! Si nici pana in ora 5,30pm, in caz ca pe prima n-ai priceput-o. Si nu mai mult de 30 de minute in primele doua zile, si nu mai mult de o ORA in orice alta zi. 

  Daca o sa faci asa cum iti zic eu o sa constati, cu stupoare, ca "crema de plaja" devine inutila. Pe langa faptul ca daca nu iei una naturala e total toxica...Nu ai de ce sa te dai cu crema daca stai la umbra la mare. Dar umbra reala, nu o "umbrela", nu un cort, nu un cearceaf spanzurat in 3 betze, nu o umbrela de nuiele cum pusera astia acu' in 2 Mai de o sa se bronzeze saracii cu duhu', pardon, saracii turisti, de o sa fie plini de bubuletze deoarece prin umbrela aia, trece tot soarele! Sunt raschirate nuielele de trece soarele prin ele si o sa arate toti ca niste dalmatieni, jur!

  Insolatia nu reprezinta o "bronzare brusca". Ea e o supra-incalzire a organismului care culmineaza cu inflamarea creierului. Da, ala din cap, de sub sapca pe care ti-o pui tu domnule turist, in cap, o tragi adanc pe urechi si ai senzatia ca gata, te-ai protejat. Nu te-ai protejat, ba mai rau, incingi situatia la mansarda mai abitir. Alea sunt facute sa mergi pe strada cu ele, la oras, sa te duci unde ai treaba. Daca o sa stai 4 ore pe plaja de la 11 incolo ziua....o sa fii uimit ce frumos e la spital pe litoral. Si perfuzia in vena o sa iti placa.

  Mi-e groaza sa intru in subiectul "copil pe litoral". Mi-e groaza pentru ca mi-e teama si frica in acelasi timp :))))) Oameni buni, copiii se deshidrateaza, deci tot ce am zis mai sus taiati cu creionul si inmultiti cu 4. Sau 8. Sau 16 dupa caz.

  Adica cu un copil mic de 0-2 ani...nu ai ce sa cauti pe plaja decat o SINGURA data pe zi si atunci maxim 15 minute initial si apoi marit pana la 30 de minute. Dupa 2 ani incepi si cresti progresiv. De ce? Pai pentru ca a dracului mare, nisip si vant face ele, dansele....un complex de situatii in care nu vrei sa te afli cu un bebelus. Pentru ca ii oboseste. Ii oboseste foarte rau si pe copiii mari! Va spun sincer ca a durat vreo 20 de ani sa nu mai simt nevoia sa dorm ca un porc pe uscat la 2 Mai in fiecare dupamiaza cand ajungeam acolo in prima saptamana. Nu stiu de ce, dar ceva e in neregula cu marea :))) Te oboseste!

  Nu ca am crescut eu acolo atatia ani, nu ca am crescut copil dus de la 1 an la mare...dar tinut pe plaja maxim 15 minute pe zi...eu stiam din experienta proprie ce inseamna asta. Eu am fost om insolat de niste multe ori in copilarie din cauza ca eram "in libertate" in curte la 2 Mai.

  Am vazut la viata mea de aproape 34 de ani atatia adulti arsi crunt care si-au stricat vacanta din cauza asta...ca imi vine sa ma mir. Am vazut si multi, multi copii insolati, sau pur si simplu semi-isterici, obositi si tracasati de fenomenul numit "la mare". Apoi imi aduc aminte ca proasta ca nah, eu n-am fost turist la mare niciodata, n-am avut niciodata "bilet prin sindicat" sau "concediu" (o mama casnica n-are asa ceva), asa ca nu inteleg care e faza cu "bronzatu" si cu nimic din toate astea. Pentru mine marea e utila doar ca sa te uiti la ea sau sa inoti in ea. Ambele de preferat cand e cam un ora 8 seara, si nu mai e nici soare nici lume pe plaja. Cam asa ar trebui sa fie.

   Atunci n-ar mai fi nici arsi nici insolati nici bebelusi isterici sau semi-letargici. Nici oameni arsi de ii doare camasa in carca, nici dat cu iaurt pe rani...chestie care ma amuza teeeeeeribil....adica dupa ce ca te-ai ars , vrei sa si mirosi intr-un mare fel! Ghici ce, iaurtul nu face nimic! Mai bun ar fi un ulei fie el si de floarea soarelui! Dar la orice arsura Bioxiteracor sau Bepanthene sunt regula. Ai o rana, trateaz-o ca atare, nu ca pe un suberek pe care il ineci in iaurt....
  
  Prima masura de "prim ajutor" e sa iei un antiinflamator. Ala o sa te ajute si cu pielea si cu capul daca chiar ai stat ca inteligentul in soare pan' te-a luat insolatia. A doua masura sunt compresele RECI la nivel de piele. Pai daca o vezi ca e rosie tu ii dai cu iaurt? Adica acolo moare niste piele si tu ii dai cu niste proteine animale ca sa fie mai abitir musca pe tine ca pe rahat? Nene, nu mai avem acum iaurturi naturale, lapte de vaca prins, plin de enzime si chestii. Te dai cu Danone (aici includ orice alt iaurt de pe la magazin)? Really? :))))))))))))))

  A doua masura de prim ajutor e sa bei apa..Multa. Te-ai dus ca prostu' si te-ai deshidratat. Bei muuuulta apa. Apaaaaaa. Copilul insolat il duci la spital pentru rehidratare intravenoasa. Pai ce credeai, ca bronzezi plodu'? Oameni buni...marea e misto. Soarele e misto. Daca nu va place sa va treziti foarte devreme sau n-aveti rabdare pana prea tarziu in zi...faceti lucrurile cu cate o ORA. Va asigur ca e la limita maxima a corpului uman dar ca nu veti ajunge la spital. Sau la iaurt. Dar in ora aia de stat in soare, puneti si mersul pe strada din ziua aia. Credeti ca prin haine nu trece soarele? Pe buneeeeeeeeeeeee??!!!

15 comentarii :

  1. Pai, in cazul asta, chiar merit si eu una sau chiar doua dupa ceafa. Am fost doua zile la mare si am vrut tot soarele doar pentru mine. I-am fugarit pe toti de pe plaja si m-am fript ca un pui la rotisor. Ce parere ai de uleiul de masline(de ala bun, adica presat la rece, stii tu!) pe post de "crema de plaja". Chiar ma intereseaza parerea ta, fiindca s-au tot vehiculat pareri pro sau contra. E sau nu eficienta?N

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eficient in ce directie? Daca vrei sa te prajesti ca oul ochi in tigaie cu nitel ulei, banuiesc ca ala de masline presat la rece e bun.

      Alexandra, bun, nu foarte politicos, dar bun!

      Ștergere
    2. N, nu e ok uleiul de masline. Cred ca doar iti da o senzatie asa de emoliere, in rest...ce sa faca el ca sa nu te mai arzi tu? Nu mai sta pe plaja pana te rotisezi ca nu iti face bine!

      Ioana, cum adica nu politicos? Pai ce suntem la scoala de dans si bune maniere? :)))) Bre, am pus disclaimer d-ala!

      Ștergere
  2. Nici eu nu ii inteleg pe aia care pleaca cu rani de pe plaja din cauza ca sunt atat de batuti in cap si nu au aflat ca bronzatul nu este decat o ardere a pielii si care face ce vrea el dar in nici un caz bine.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc, Alexandra. Si celeilalte, Ioana. Sunteti niste dragute. Voi a-ti fost, si sunteti in continuare niste doamne in adevaratul sens al cuvantului. Finetea voastra e proverbiala, doar o stie toata lumea. N

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu stau la soare din principiu, nu pot să-l sufăr. Dar e un nesuferit, că ne caută peste tot, mai ales în mare...
    Îmi place articolul ăsta. O singură întrebare am: spui că şapca încinge situaţia la mansardă. Şi-atunci ce recomanzi? (Mă interesează pentru fi-mea, am un mare morcov când o văd trecând pe sub soare.)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. E mai ok o palarie din bumbac care e un pic mai larga decat capul. Sepcile de obicei stau fix pe cap si nu fac decat sa te incinga mai rau. Neaparat din bumbac si preferabil alba. Si mai bine sa nu umble prin soare :) Eu una nu port nimic pe cap vara pentru ca am o dermatita careia daca ii pun sapca risc sa mor de rani. Dar sunt atenta sa merg pe la umbra si cand simt ca m-am incins dau cu apa rece din belsug :) Nici eu nu pot sa sufar soarele!

      Ștergere
    2. mda, bine, intenţia fiecăruia e să strângă şapca să nu fugă de pe cap...
      Am zis că nu-mi place soarele, dar nu ţi-am zis cât îmi place-n apă. Niciodată nu-s bronzată pe picioare :)) Din păcate, nici soarele care te prinde-n apă nu e bun de nimic!

      Ștergere
    3. Exact, ba mai rau, e mult mai puternic din cauza oglinzii. Eu inot mult, nu prea stau in apa asa sa ma vada la piele :)

      Ștergere
  5. A-m fo-st,si su-ntem, exact, in p-lus, n-oi a-stea a-m trec-ut c-u bri-o de gimnazi-u. Tu nu!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)))) Da, nu stiu de ce s-a suaprat, Ioana chiar glumea...:))))

      Ștergere
  6. Total de acord cu tine.
    Bioxiteracor il gasiti acum in farmacii ca OXIMED.
    Mihaela

    RăspundețiȘtergere