marți, 30 octombrie 2012

"Ea vrea doar sa picteze" sau cati Picasso...

  Cati Picasso or fi murit in gradinitele romanesti? Cati Aurel Vlaicu? Cati matematicieni? Cati copii cu un talent anume or fi fost distrusi in gradinitele romanesti in ultimii 50 de ani? 

  Acum trei ore am fost "bagata in sedinta" de catre "doamna". M-am dus sa culeg copilul de la gradinita si mi-a zis ca trebuie sa "stam de vorba"....aaaa, vita ce esti, ACUM vrei sa stai de vorba cu mine, da? Pe 17 septembrie cand eu am venit cu coada intre picioare sa iti EXPLIC COPILUL MEU...si sa te INVAT pe tine, om strain, cine e ea si cum sa umbli cu ea daca vrei sa ai succes...atunci m-ai luat de sus si n-ai auzit nimic. 

  Iar azi, in 15 minute de conversatie eu am zis de 8 ori (am numarat)..."ce v-am zis eu doamna in primele cinci minute cand v-am cunoscut?". Pentru ca azi m-a intrebat de ce e asa "dificila" Mara. Si eu i-am zis pentru ca o amenintati cu prostii. Nu, ca nu e adevarat, ea "fabuleaza"...Breeeee, n-a fabulat o viata si fabuleaza acu'...

  Azi n-a vrut copilu' sa manance. Si io zic "asa si? care e marea paguba?"...pai ca a plans. Pai zic si ATI INSISTAT LA EA? Ea, fericita: DA! Pai ce v-am zis eu doamnaaaaaaaaaaaa in primele cinci minute cand m-ati cunoscut, sa nuuuu insistati cu nimic catre ea? Si uite asa a inceput o discutie demna de Lolek si Bolek...Care a culminat cu "eu i-am zis "hai ca te striga ghozdanul sa mananci!"...la care eu razand: pai ce v-am zis eu doamna...etc...ca noi nu am luat-o cu balarii din astea mai ales dupa ce a trecut de doi ani...hai sa te mint ca sa te pacalesc ACUM, ca mai tarziu sa te tavalesti tu pe jos ca vrei sa fac eu ca toate visele doar ca sa faci tu ceva...gen...:)))

  "Ea vrea doar sa picteze si sa deseneze"...Pai si? Care e problema? Pai, doamna eu sunt singura aici, pana le aduc apa la toti pana le dau acuarele...Ooooo, dar ce greu este! Mara mea pana acum circa 4 luni de zile nu a avut vreo inclinatie speciala. Pana intr-un moment cand a inceput sa faca niste chestii uimitoare. Cu desenul si cu acuarelele, acum si cu colajele. Nu, nu cred ca e Picasso, insa m-am intrebat azi auzind cu ce voce mi-a zis aia ca "ea vrea sa picteze"...cati artisti or fi murit pe bancile gradinitei romanesti. Sau ale scolii, caci am vazut ieri DOAMNA INVATATOARE de la IORGA! 

  Eu am vazut ca ea face niste chestii care mie mi se par mai mult decat mazgaleli, asa ca am intrebat si eu in stanga si in dreapta. Si niste oameni cu inclinatii mi-au zis ca da...asa e...Mara are o inclinatie catre pictura. Mai mult decat atat, e pictura abstracta, cu forme geometrice si culori complementare. Mie una mi se pare important. Asa, ca informatie despre un om, nu ca viitoare cariera. 

  "Doamna, dar nu vreti SA SE SCHIMBE?"...adica de ce nu vrea Mara sa vada straini si se agita cand vine lume straina. "Aaaa....NU...nu vreau sa se SCHIMBE". Pentru ca nu cred ca am eu vreo influenta clara in a o "face" sa se "schimbe". Ea a decis la cinci luni, da, LUNI...ca orice strain e moartea. Toaaaaate incercarile noastre de a o lamuri de atunci incolo...sunt azi, cinci ANI mai tarziu, fix nimic. Un cacat. Zero. Ce sa schimb eu? In afara de a-i spune a suta mia miloana oara "Mara, nu se intampla nimic daca vine un strain, noi suntem aici si avem grija de tine"...bine, uneori ma rastesc la ea pentru ca cred ca acum e mare si face doar din ambitie sau din obisnuinta asa. Daca stai cu ea doua ore si o tratezi ca pe un OM, o sa fie prietena ta...si gata. Imediat. Imediat dupa doua ore...

  "Doamna eu vreau sa o SCHIMB"...la care eu am izbucnit in ras si i-am zis "succes mult, va doresc"...daca eram o aroganta i-as fi zis "cum indraznesti" dar cum azi eram o curca plouata mearsa pe jos juma' de oras....am izbucnit in ras. Si m-am gandit in secunda doi ca Mara ii da EI o lectie de neuitat, si anume aceea ca nu sunt toti la fel si ca ea nu are o PUTERE asupra lor. Ei sunt cine sunt ei. Ii cresc parintii lor, nu ea. Ea are o influenta minima asupra lor, fie ca ii place fie ca nu. 

   Acum eu o sa mai fac o miscare strategica: o sa o invit pe doamna intr-o zi la noi la masa. Suntem practic vecine, o sa o invit frumos sa cunoasca copilul. O sa ii fac o masa frumoasa si o sa ii arate Mara niste chestii despre copilul crescut cu ideea ca e om si vorbim cu el ca cu un om mare. Nu am pocit cuvintele catre copil si nu m-am maimutzarit nici cand avea o luna, jur! Mi se pare penibil. Azi cand i-am zis ca noi asa am abordat problema si ca sa ii zici ca o striga ghiozdanul inseamna sa ii jignesti inteligenta...a fost foarte uimita. Chiar incantata. A zis ca "vai ce bine, doamna...asta e minunat!". Zic mersi frumos, asta e formidabil, dar tu in loc sa te porti cu copiii de 5 si 6 ani ca cu oameni mari, ceea ce ei SUNT acum...le bagi din astea de retardati. 

  Pentru ca, pentru mine, replicile astea sunt de idioti. DE CE? De ce sa faci asa ceva cu un copil? De ce sa nu ii zici frumos "mananca" sau "fi cuminte" sau orice altceva care inseamna ceva REAL. Nu minciuni. Da, da stiu, gandirea magica...bla bla...Dar lasa gandirea magica pentru povesti, pentru carti, pentru istorii de adormit seara. Nu pentru viata reala. In care daca vrei sa faca ceva ii zici "ar fi bine sa faci asta" nu "te striga dulapu' sa pui ciorapii inapoi in el". Cum e asta?

  

  

10 comentarii :

  1. La capitolul imaginatie suntem imbatabili! In general, pe copiii romani ii striga toata lumea, mai putin simtul datoriei. Cu ala nu merita sa ne batem prea mult capul. Si apoi ne miram ca nimeni nu-si face treaba in tara asta. Pai normal ca nu si-o face, fiindca atunci cand era mic a fost invatat ca totul trebuie executat de frica si sub amenintari si fara pic de simt de raspundere.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mda, culmea e ca Mara face in general ce i se cere acolo. Scrie frumos, face "lectiile"...ieri vita aia a zis de sapte mii de ori cuvantul "lectii" de imi venea sa o intreb daca se crede la facultate sau ceva. Pentru ea conteaza "programa" ei, nicidecum copiii.

      Ștergere
  2. Sunt total de acord ca sistemul scolar romanesc e moartea spiritelor. Adica chiar am vazut la tine filmuletul ala cu invatatoarea si m-am surprins gandindu-ma "da stai ma ca exact asa se purta si invatatoarea mea cu mine, exact asa se purtau alte invatatoare cu prietenii mei, etc".

    Dar bre! La faza cu strainii... pai nu tu spuneai cu vreo cateva posturi indarat ca vrei ca fetita ta sa se teama de straini?
    " Vreau sa fie speriata. Sa fie speriata si de umbra ei. Sa nu vorbeasca cu strainii, sa nu fuga pe strada, sa ii fie reala frica de masini, de caini si chiar de oameni straini."

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu zic sa citesti bine tot ce am scris in postul ala si de unde tirada mea despre "a fi speriat" :) Da, vreau sa ii fie teama de straini, sa stie ca nu e ok sa te duci cu primul om care iti iese in cale nicaieri. Si? Nu i-am zis EI asta NICIODATA. Iar ideea aia era pentru cand o sa fie mai mare. Deocamdata circula cu unul din noi pe strada, nu singura :)

      Ștergere
  3. Ati auzit de Aelita Andre?
    http://www.youtube.com/watch?v=pVMyNDhaBBU

    :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am auzit de ea, insa nu pot sa am asemenea pretentii de geniu. Doar ca Mara e atrasa de chestia asta si probabil i-ar prinde bine sa fie lasata sa FACA asta la o varsta asa de mica (5 ani jumate). Si asa mi s-ar parea normal sa fie scoala, sa urmareasca copilul, nu invers. Dar din pacate traim in ROmania, tara unde invatatoarea Veronica Bereanda face invatamant primar de 40 de ani. Mna...

      Ștergere
  4. eu i-as spune doamnei ca sa acepte copiii asa cum sunt.
    Niciun copil nu trebuie schimbat. Incurajat, sustinut, si iubit asa cum e. DIn pacate, cunosc si parinti care gandesc la fel ca madam-a asta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mda...i-am zis mai pe ocolite ca nu e cazul sa isi propuna sa imi schimbe ea mie copilul. Mai ales ca un copil nu e o pereche de sosete :)

      Ștergere
  5. Crezi ca Mara se va purta nestingherita, cu ea de fatza, adica asa cum se poarta ea in mod normal, ca educatoarea sa o poata observa exact asa cum este?
    Altfel .. mi se pare f buna ideea, si apreciez modul in care gandesti, fata de educatia copilului! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, eu cred ca Mara se poarta fix cum ii vine ei, pentru ca na, asa a fost invatata acasa. Dar doar ca cu reguli. Adica ea stie clar ce e ok si ce nu si se comporta in consecinta. Educatoarea daca ar fi ascultat intai ce i-am zis eu la inceput si apoi sa se uite la ea cu atentie si fara prejudecata "eu stiu mai bine caci fac asta demult si eu cunosc toti copiii"...ar fi avut succes mai mult. Acum a intrat pe fagasul normal, sper. S-a invatat cu ideea ca desi nu ii place, aia e, trebuie sa mearga acolo...:)))

      Ștergere