vineri, 5 decembrie 2014

Oameni intarziati

  La propriu. Saptamana asta am intarziat pentru prima data in viata mea de om de 35 de ani. Ba am fost si intrebata daca vorbesc serios ca eu n-am intarziat niciodata la scoala. Pai, ce sa zic, vorbesc serios. N-am intarziat nici la scoala, nici la serviciu, nici la programari la medici, nici la spectacole. Pentru ca eu nu intarzii. 

  In mod uluitor mie asta nu mi se pare o "calitate" sau ceva deosebit. Pentru mine sa nu intarzii e la fel de important ca sa nu ies in curu' gol pe strada. Sa uit sa-mi pun pantalonii cand ies pe usa. Sa ma spal pe dinti de doua ori pe zi. Sa fac dus. Drept pentru care nu intarzii. Nu mi se pare ca timpul altui om e mai lipsit de valoare decat timpul meu. Cum sa-mi permit sa fac pe cineva sa ma astepte? 

  Evident norma asta o am de la mama mea care m-a invatat de mica ca...simplu..."nu intarziem!". Si ca sa nu intarzii ma uit la ceas. Nu e ca si cand ar trebui sa fiu foarte inteligenta ca sa citesc un ceas. Nu-mi trebuie studii aprofundate in acest sens, fi-mea citeste ceasul de la 4 ani. Nu e chiar asa greu. Mai trebuie si sa estimezi timpul. Adica sa traiesti pe planeta Pamant cum ar veni. Cand merg prima data undeva pun mai mult timp, plec devreme si am grija sa ma uit mereu la ceas ca sa aflu...dooooh! cat fac pana acolo. Dupa aia, in functie de modul de deplasare mai am de estimat ora din zi, adica daca mergi cu masina la 8 dimineata cand e tot poporul pe strada dureaza ceva, daca mergi la 11 noaptea dureaza altcatva. Daca esti ca mine si NU te urci niciodata intr-un autobuz care sta sa plezneasca de oameni si il astepti pe urmatorul care vine in 7 minute (stii asta pentru ca te-ai uitat la ceas ultima data!!) atunci stii cand sunt ele pline deci e pericol sa astepti vreo doua pana e unul mai relaxat la incheieturi. 

  Practic nu e greu. Si culmea, toata viata ti se va cere sa fii la timp undeva, deci nu vad de ce sa-ti inveti copilul de mic sa intarzie, nu pricep de ce vad oameni cu copii de mana alergand in spume la 8 si cinci catre poarta unei scoli sau gradinite. Nu pricep. Copiii aia vor invata ca "lasa bah ca merge-asa" si probabil vor intarzia toata viata. 

  Saptamana asta, in dimineata dupa ce o noapte a nins ninsoare fleoscaita si nimeni n-a deranjat cu vreun untilaj specific strazile orasului nostru...Ne-am pomenit ca desi am plecat cu 5 minute in avans fata de ora uzuala...ok, well, a durat 45 de minute sa ajungem la scoala deoarece am petrecut o frumoasa jumatate de ora parcurgand 3 statii cu troleul. Si restul incercand sa inotam brass sau crawl prin mormanele de apa semi-solida care ne treceau de mult de marginea bocancilor. A fost ceva de vis, am ajuns la scoala la 8 si 12 minute cu Mara chiraind ca ea nu vrea sa intaaaaaaarzie. Evident toata lumea intarziase pentru ca nimeni nu se astepta ca in Ploiesti practic sa nu se circule nici cu masina nici pe picoarele din dotare. Si iaca asa, la 35 de ani am intarziat la scoala. Si mi-am cerut mii de scuze doamnei care radea si-mi zicea "pai nu vedeti ca n-a venit nimeni?"

  Si acum ajung la minunatia zilei de azi. Am fost la doctor de ochi. A doua oara. Prima data vinerea trecuta. Clinica privata Medsana, bashini, figuri, 150 de lei. I-am ales din cauza de proximitate (2 minute de casa mea) si gandindu-ma ca deh, profesionisti privati. Vinerea trecuta aveam programare la 9, am ajuns la fara 10, era cineva in cabinet. Am fost chemata la 9 si 15. Inacceptabil pentru mine, dar zic, mna, nu s-au gandit bine cum sa puna programarile, un consult cu tot cu picaturi d-alea de cicloplegie dureaza o ora jumate, te intercaleaza cu alti pacienti. Am stat acolo de mi s-a urat, am plecat chioara ca o bufnita, mi-a zis donsoara medic ca o sa dureze 2-3 ore. 12 ore mai tarziu incepeam sa imi vad mainile! :)))) Despre cum am curatat ardei copti la 1 ora dupa atropina in ochi si-am facut mancare...in alta postare dedicata :)))))

  Bai frate si azi am avut programare la ora 8 jumate, PRIMA programare din zi. Si m-am dus ferm convinsa ca acum n-am cum sa mai astept. Ia! Ia, ce ziceti? Donsoara medic a aparut ca o floare la ora 9 fara 10 cu o stacana de cafea in mana, cu geaca pe ea, mergand FOARTE INCET. Nu se grabea, nu se precipita, nu avea nici un fel de stres ca cineva o asteapta de douazeci de minute in fata cabinetului. Mergea incetisor si linistit. Nu si-a cerut scuze de nici o culoare, n-a incercat sa explice in vreun fel de ce un om viu o asteapta pe ea 20 de minute sa iasa din pijamale si sa ajunga la jobul de la o clinica privata. 

  Dude, really??? Oamenii astia sunt de-adevaratelea? Serios??? Dupa ce mi-a scris reteta pentru ochelari, cand ieseam pe usa i-am zis "sa stiti ca nu e ok sa intarziati 20 de minute la prima programare din zi". S-a uitat ca o vaca incaltata la mine si n-a zis nimic, n-a clipit, n-a schitat nici un gest, nu i s-a miscat nici un muschi facial. Ma gandeam, oare daca ma duc acum spre ea si o ponesc tare peste moaca, o sa invie? O sa miste? O sa fie uimita? Am cerut receptionerei un loc unde pot plasa o "sugestie si reclamatie", mi-a zis ca pe site, pe site evident nu exista asa ceva :))))) 

  Medici. Profesionisti. Eu ar trebui sa am incredere ca ea stie ce face la aparate cand ea nu stie sa citeasca ceasul? Serios? Ar trebui sa-mi pun si viata in mana unuia care ma considera un obiect. De fapt nici un obiect, ceva mai jos decat un obiect. Pentru unele obiecte chiar ai respect. Spre exemplu pentru hartia igienica. Cuuuum sa vii cu 20 de minute mai tarziu? A, daca ai avut o problema, un accident, un ceva...ma gandesc ca suni la receptie si anunti si ei ma anunta. In capul meu asa ar fi civilizat. Ti-a mancat cainele telefonul? Ma gandesc ca vii in intarziere si spui, "domle, imi cer scuze, uite am avut o buba pe drum, s-a intamplat ceva". Cum sa vii cu intarziere si sa ti se para ca asa e normal? Cum? 

22 de comentarii :

  1. Sa stii ca si in Germania e asa. Cred ca medicii sunt o specie aparte. Si aici, imi fac programare, cand nu e ceva urgent, in orice zi, dar sa fiu prima. Ghici? Medicii si asistentele sunt la servici, dar incep consultatiile cu 15 min mai tarziu. Habar nu am de ce. Am fost programata sa-mi curat dintii. Programarea era la 10. La 10.40 m-a invitat in cabinet si mi-a dat apa de gura sa-mi clatesc gura. Asta probabil ca sa nu ma plictisesc, pentru ca dupa inca 10 minute eram tot singura, dar in cabinet, nu pe hol. Am iesit si am zis ca trebuie sa merg acasa pentru ca se intorc copiii de la scoala. Atunci am aflat ca doamna avea o urgenta. Dar am asteptat 50 de minute!!!! Deci nu doar in Ro e asa. Nu cred ca se va schimba ceva.
    Carmen

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Carmen, asa e de fiecare data? Ca la noi asa e! Hai, la stat inteleg de ce, sistemul nu face fata. Dar si la privat am mers in primavara la niste multe programari si numai cu intarziere se "poarta"....La nemti imi zice Marius care lucreaza mult pe Germania ca la aia nu exista nene vreo intarziere vreo secunda la vreo fabrica unde descarca el. Deci ori a fost o exceptie ori medicii sunt nesimtiti si in Germania, ce sa zic...:)))))))

      Ștergere
    2. Am fost cu copiii la urgente, la spital, la ora 21 si am stat pana la ora 23. Am o colega ce a mers la urgenta pt ca o durea burta f. tare. A stat 3 ore dupa care a mers sotul ei sa caute o asistenta pentru ca colega inebunea de durere. Cel mare al meu a fost bolnav (racit, muci, nu putea sa respire, nu dormea noaptea) din decembrie pana in martie. Am mers de n ori la medicul de fam, la ORL, la urgenta (cum am zis) si nu i-au gasit nimic. Pana la urma cel de la ORL mi-a dat trimitere la plamani ca au zis ca ei nu mai au ce sa-i faca.Am primit trimiterea in martie. Stii cand m-au programat cu el la plamani? in 26 iunie!!!! S-a vindecat (in martie) cu ajutorul medicului homeopat din Ro care a zis ce sa-i dau!!! Sunt intr-un grum pe mame din Germania. Nu stii ce povesti auzi despre sistemul medical din Germania, despre medicii de aici. Cand ajungi in spital totul e perfect, dar pana atunci... Copilul cel mic al meu a avut un coleg care a murit de encefalita!!! In Germania. Carmen

      Ștergere
    3. Asta cu urgentele e o problema globala cred. Nu stiu de ce dar cam de peste tot aud asta despre urgente.

      Ștergere
  2. Eu urasc sa intarzii, si mai tare urasc sa astept dupa altcineva care intarzie. Fara motiv, normal, ca iaca, chestii ni se intampla la toti. Aici pentru ca distantele sunt mult mai mari decat cu ce eram obisnuita acasa, mi se mai intampla sa intarzii. Adica na, am 24 de minute de condus pe autostrada ca sa ajung la dentist de exemplu, dar daca e un accident sau m-am nimerit in spatele plugurilor care curata zapada (cate unul pe fiecare banda, umbland in ciurda, cu 20 km/h), oricat mi-as dori sa nu intarzii si cate precautiuni mi-as lua, tot mai fac cate o nefacuta. Dar macar sun frumos la destinatie si explic situatia si imi cer un cearsaf de scuze. La scoala inca n-am intarziat, dar e normal, scoala e la 1 km si jumatate, si taras sau inot ajungem pana acolo la timp :-) Dar am prieteni pentru care notiunea de timp si de a ajunge la timp e o utopie, si se uita la mine tamp cand ii intreb daca poseda un ceas si stiu sa-l citeasca. Culminand cu niste amici emigrati acu doi ani din Moldova, care (nu glumesc, vorbesc extrem de serios!) au intarziat cu copilul la scoala IN FIECARE ZI. Pe bune, cat de cretin trebuie sa fii sa nu poti ajunge la timp nici macar intr-o singura zi in doi ani?! Mie imi vine, exact ca tine, sa-i pocnesc pe genul asta de oameni, care nici macar nu realizeaza cat de important e sa fii punctual, daca nu ai asta n-ai nici un fel de respect de sine... Grrrrrr

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai asa zic, eu vad oameni zilnic care alearga si intarzie cu copiii la scoala. Cat despre prieteni, daca ar intarzia mereu sincer cred ca as renunta la ei. Pur si simplu viata e prea scurta pentru asta, mie mi se duce rau fitilul cand astept asa un nesimtit care alege sa intarzie.

      Ștergere
  3. Eheeee....mi s-a intamplat si mie la Medlife :) Eu trebuia insa sa mai ajung si la birou in timp util, am calculat cam la cat termin la doctor si am zis sa ma programez, ca sigur ajung la timp. Dar de unde??? Doamna doctora a catadicsit sa isi faca aparitia la 30 min de la ora programata, motiv pentru care eu am apucat doar sa intru in cabinet dupa dumneai si sa ii atrag atentia ca nu e normal ce face si sa plec, pentru ca evident nu imi permiteam sa intarzii la birou, deci ciuciu consultatie. Dar se pare ca ea n-avea nicio jena in a intarzia la program, cu toate ca tot la privat lucreaza :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Exact! Domne, cum e posibil asa ceva? Asta m-am intrebat azi toata ziua, cum e posibil sa fii atat de nesimtit? Nu le-o fi frate rusine?

      Ștergere
  4. Ohoo am stat la medic si o ora si jumatate pana a catadicsit sa apara, culmea eu pregatita pentru endoscopie la ora 8.30, deci nema mancare sau apa, medicul a catadicsit sa apara la 10. I-am zis ca nu e normal sa stau atat mai ales ca eram si insetata si lihnita si mi-a zis senin ca a avut sedinta. Yeah right! Asta cu intarziatul nu o inteleg si n-am s-o inteleg ever. Am o colega care daca zice ca vine la 10 ca acum plec, apare de fapt pe la 1 asa cu indulgenta. Chiar cred ca este cronic incapabila sa plece la timp si sa estimeze timpul necesar pentru a ajunge din punctul A in punctul B. Sunt oameni pentru care timpul e asa o chestie relativa. Cel mai tare ma enerveaza ca sunt si zen si se poarta ca si cum n-ar fi nimic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ei bine, Cristina, eu am o alta teorie. Sunt doar nesimtiti. Sunt aia micii care intarziau la scoala si constatau ca de fapt nu exista nici o consecinta a intarzierii. Ca deh, daca nu MOARE nimeni, e ok. Si fata de prieteni mi se pare SI MAI nesimtire, ca na, pe aia se presupune ca-i iubesti si ii respecti. Doar pe pacienti scuipi in Romania la cabinete private...

      Ștergere
  5. Patita si eu! :) Si la Medlife, si la Medicover, peste tot, intarziere. Am avut o singura data o doctorita care intr-adevar, s-a scuzat ca programarile sunt facut ca o consultatie sa dureze 20 de min, si na, nu poti sa dai omul afara (a se citi printre linii ca sistemul privat haparet nu lasa si el o marja de eroare sa te incadrezi).

    Medicii sunt intr-adevar o specie aparte. Cred ca probabil pentru ca sunt asa de greu de inlocuit isi permit atatea (la orice alta meserie cam merge sa iei un om de la 0, sa il inveti tu, sa ii arati in 1-2 ani, aici mmnu prea).

    Daca vrei sa iti povestesc o intamplare a mea tot la oftalmologie, evident tot dupa intarziat, imi probeaza ochelarii (aia falsi de ii au ei in cabinet) si ii zic ca as vrea sa si CITESC cu ei, sa vad cum vad la distanta, la apropiere, mna, sa vad cum e.

    La care doctorita incepe sa tranteasca si sa bufneasca ca cum adica, ce cred eu, ea nu stie sa isi faca meseria, ca daca e recomandarea ei, aia e, ce sa mai verific. O intreb in mod logic de ce nu mi-a dat reteta de prima data, si mi-a pus vreo 3-4 lentile sa verifice. La care raspuns, la fel de logic..."lasa ca stiu eu ce fac"...

    Stii, cateodata imi pare rau ca nu sunt mai tupeista, sa ii pun la punct si pentru viitorii pacienti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mie mi-a zis asta vinerea trecuta ca pur si simplu nu poate sa vada dioptria. De aia mi-a si pus atropina in ochi ca sa vada dupa aia cum vad la aparat si tot nu s-a lamurit. Si m-a chemat din nou azi. Frate, intre pacienti pe timpul zilei e clar ca vor sa scoata bani doar ca e si mai clar ca-s TAMPITI! Pentru ca, ghici ce, tot mult dureaza fiecare pacient, tot nu pot baga FIZIC la consult mai multi decat e fizic posibil. Sunt pur si simplu cretini si m-am invatat cu asta. Dar sa intarzii la prima ora la prima programare, asta imi spune ca scuipi pe mine. Ca te-ai trezit tarziu si te-a durut in cur sau ceva...E inadmisibil!

      Ștergere
  6. medlife, tot prima consultatie. tot oftalmologie. doctorita, aceeasi, a intarziat minim juma de ora de fiecare data. ok, inteleg, e ianuarie (de fiecare data; am oaresce probleme si odata pe an fac niste investigatii ca sa stiu ca n-a luat-o nimic pe aratura), dar totusi, cam toti care locuim aici de macar 2 ani stim cum arata ianuarie in bucuresti, toti stim cum se circula cand e zapada, cum se circula la prima ora, etc.
    ultimii doi ani mi-am luat concediu in ziua aia, dar m-am programat tot la prima ora. daca prima consultatie se decaleaza cu 30-40 de minute, apoi sigur nu vreau sa stiu cum se decaleaza alelalte si nu prea vreau sa-mi petrec toata ziua de concediu pe holurile clinicii pt una bucata consultatie. zilele mele de concediu sunt pretioase.
    anul asta doctorita e in concediu de ingrijire copil (cred, in ianuarie trecut era extrem de insarcinata). va trebui sa caut pe altcineva. daca e la timp la consultatie (prima, vreau sa zic), apoi ma mut la medicul ala cu arme si bagaje.
    alt medic, tot la medlife, s-a scuzat mereu pt decalaje explicandu-mi ca cei de la receptie tot mai intercaleaza pacienti printre cei deja programati. in plus are programari dimineata la un sediu si dupa-amiaza in alt sediu si sunt facute la secunda. nici un 5 minute pt un sandvich sau 2 pt un pipi. sa zica cine ce-o vrea, dar chestiile astea chiar le inteleg, chiar nu poti sa muncesti 8-20 fara sa mananci sau sa ajungi pe la baie, sau fara chiar cateva minute de pauza din cand in cand. ca totusi nici eu nu muncesc absolut non-stop 9-17 cat e programul, ca-mi sar circuitele in aer.
    ady
    de regula ma stradui sa nu intarzii. dar un 2-3, maaaxim 5 minute se mai intampla din cand in cand.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ady, eu a doua oara nu ma duceam la doctor care intarzie la PRIMA consultatie din zi. Ca e clar nesimtit! Caut altul! Ce e amuzant e ca eu m-am dus inainte ca buzdugan cautand un medic pentru Marius de fapt, ca trebuie sa-si faca ochelari si daca nu-l duc de mana nu merge. Cat despre cum se fac programarile, sa fim seriosi NU secretariatul dicteaza! Cine crede asta? Eu una nu cred asta! :)))))

      Ștergere
    2. nu e nici macar secretariat. e call-center. care e de obicei e externalizat. deci nici macar nu al firmei (medicala sau de alt fel), ci sunt unii cu care firma are contract.
      in call-center sunt toti pustanii (de liceu sau inceput de facultate) care vor sa faca un ban de club/haine si eventual un pic de experienta. eu stiu cum ma certam cu ai nostri, care faceau, din punctul meu de vedere, niste balarii cat casa poporului, dar ei, amaratii, aveau target pe partea de business, ii durea la bascheti de ce ziceam eu.
      asa si astia de la medlife. daca li s-o zice, faceti orice dar sa nu plece clientul, le fac programarile doctorilor de mor aia cu zile (unii). sau "sigur, mergeti, ca sigur va poate baga printre programari". probabil mizeaza ca ideea de doctor-om, sa nu mai puna omu' pe drumuri, chestii si de multe ori merge. dar probabil si medicii simt uneori c-o iau pe pereti.
      ady

      Ștergere
    3. Eu a doua oara nu m-as mai duce la d-astia. E prost cand esti legat prin abonament de cate unii care fac asa.

      Ștergere
  7. I feel you :) Eu in orasul romanesc de bastina am schimbat 3 dentisti si 2 ginecologi pe motiv de incapacitate de a-si respecta programarile. Acuma am gasit 2 care lucreaza ca ceasul, daca ai o problema atat de complicata de nu se poate rezolva in timpul consultatiei, te reprogrameaza (inclusiv peste programul lor, sa nu faci doar tu un efort). Daca ginecoloaga are o nastere, asistenta ei suna toti pacientii sa ii anunte de timpul estimat de intarziere si eventual sa ii reprogrameze. Foarte profi, eu eram super multumita. Acum sunt in Belgia, un fel de taram magic unde sunt cele mai de rahat servicii intalnite de mine pana acum. Aici, indiferent ca mergi la urgente sau la privat la consult, trebuie sa pleci cu timp si provizii ca stii ca mergi dar nu stii cand pleci. Sau cum zicea cineva mai sus, doctorii se cred un fel de zei (sunt foarte putini medici raportati la populatie) si isi permit. Ultima data am stat 2 ore la dentist si 2 ore jumate la ginecolog, in conditiile in care sunt gravida in 38 sapt si nu e tocmai comfortabil sa rupi holurile clinicii juma de zi. Cand s-a revoltat la dentist doamna de dinaintea mea, i s-a spus de catre asistenta ca e libera sa plece, ca e interesul ei sa ii repare dintii. Ceea ce e adevarat... aici nu poti obtine o programare la doctor (orice doctor), cu mai putin de 2-3 saptamani inainte... ceea ce nu e tocmai placut cand te doare o masea. Sooo, cum ziceai si tu, daca nu ai punctualitatea in sange, poti fi orice meserie, tot te doare la basca :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :))))))))) Aoleu Catalina, in 38 de saptamani sa fi stat 2 ore la coada cre' ca il ucideam direct! Am un prieten medic care tocmai s-a mutat cu contract in Belgia, incet incet romanii cred ca vor acoperi lipsa de medici de acolo :)))))))))))) Nastere usoara si pui frumos si sanatos!

      Ștergere
  8. La fel se intampla si in Spania.Atat in sistemul de stat cat si in cel privat.La ginecologie merg la o clinica privata de 10 ani....si mereu se intarzie.Am avut programari si am asteptat si 2 ore(de exemplu de la19h am intrat tocmai la21h).Iar la medicul de familie media de asteptare este de o ora.amaya

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La medicul de familie de aici am asteptat cu orele de fiecare data, de aia nu ma mai duc deloc, ca n-am ce sa caut doar sa iau alte boli din sala de asteptare :)))

      Ștergere
  9. si pe mine ma enerveaza maxim intarziatul, mai mult al altora, ca eu f f rar. patita si eu cu medlife dar nu grav, maximul a fost de 15 min. dar in Olanda, in Olandaaa, yes. o mama a intarziat 5 min fata de ora la care a zis ca vine sa-si ia copilul aflat la joaca la mine acasa si si-a cerut scuze :) de regula la playdate-uri TOATE mamele pana acum au venit cu un minut inainte de ora la care au zis :))) la medicul de familie tot asa, eu ajung cu 5 minute inainte de ora, ma ia in cabinet cu 1 minut inainte. e raiul neintarziatilor :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Deci Olanda rulez pana acum in micul sondaj international de pe acilea! :D

      Ștergere