marți, 18 iunie 2013

Despre putere

  O cheama Daniela. Sa tot aiba vreo 40 si binisor de ani. E clar tiganca din neam. Vopsita blond platinat si cu un dinte lipsa. Mica de inaltime dar cu o voce care iti sparge timpanele. Cand am intalnit-o prima data in fata blocului unde urma sa efectuam tranzactia ma gandeam ca o sa fie acra. 

  In Romania oamenii sufera de "sefie", de patima puterii. Toti vor sa scrie manageri pe ei, toate pitzipoancele nu mai sunt acu' secretare ci manageritze de office draci cu laci. Dar puterea nu e la varf. Puterea nu e la aia pe care scrie sefi si iau bani multi. Puterea e la portari. La femeile de serviciu din spital carora le mai strecori 2 lei si iti arata o alta intrare pe unde te poti strecura cand vrei tu nu doar la ora de vizita. 

  Puterea e la secretara scolii care taie si spanzura. Puterea aia mare e la oamenii ca Daniela. Sistemul a facut in asa fel in cat noi astia fara de putere depindem de anumiti oameni cheie din sistemul lor...nu poti sa faci totul dupa regula pentru ca regulile sunt facute ca sa creeze spaga. Sau ca sa avanseze in functii mari scarbe cu sila de oameni si pretentii de vedeta. In marea lor majoritate de o incompetenta rar intalnita. 

  Puterea e atunci cand tu ca cetatean iti gasesti portite de a evita sistemul. Atunci stii ca ai putere. Ca ai invins sistemul. Ca pacientul tau va fi ingrijit sau ca actele tale vor ajunge mai repede in mana cui trebuie ca sa poti sa beneficiezi de multe ori de simple drepturi pe care le ai ca platitor de impozite. Puterea e sa cunosti functionari. La finante, la spitale, la somaj, la itm...oriunde...

  In cazul meu la Posta Romana. Careia i-as da foc din mii de motive. Daniela e puterea mea. Am invins Posta Romana si sistemul de cacat in care traiesc. Cu ajutorul ei. Ea aduce pensia bunicii. Despre sistemul de pensii si ce se intampla cand ai un batran incapacitat am mai povestit mai demult. Acum umbam pe sest cu postarita care e draguta si ma asteapta la Posta sa imi dea pensia ca sa nu mai stau acasa la bunica sa o astept cu orele. Sau ma duc dupa ea unde e si o iau. Sau imi tine ea banii pana pot sa ma duc cum a fost cazul azi cand ieri s-au dat pensiile si eu eram in alt oras. 

  Ca ea are puterea asta. O are in mana ei. Vrea sa ma ajute ca n-o face pe gratis, o rasplatesc cu niste banuti care pentru ea conteaza. Si uite asa o mana spala pe alta si suntem cu totii fericiti. Iar eu ma intalnesc pe scari de bloc dubioase cu postarita si facem "trafic" de bani si chestii. Cam asta e traiul in Romania...cam astia sunt oamenii care au puterea. Pacat ca n-o folosesc sa se duca cu furci si topoare peste aia pe care scrie Manager sau Guvern si sa le aplice un tratament facial revolutionar. O coasa in cap. 

10 comentarii :

  1. Trist şi adevărat. Măcar poştăriţa noastră are toţi dinţii în gură.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sistemul este prost croit,cap-coada,in toate domeniile.Daca pensia se vireaza pe card,nu vad pentru ce este necesara ridicarea talonului de la posta?? Pensia nu se poate ridica cu o imputernicire notariala? Ce se intampla in cazul batranilor care nu se pot deplasa sau sunt internati? Putini nu sunt,e cert.
      Nu se cheama putere,dupa mine,este numai modalitatea de a ocoli sistemul defect si de a facilita spaga pe care o solicita tot o veriga a sistemului corupt.Nu conteaza ce culoare au parul si pigmentul doamnei si nici amprenta ei dentara.Important este ca faci pasi in plus si dai spaga pentru un drept si nu o favoare.Mai stai si in pozitia ghiocel in fata lor.Merge ceva normal in Romania?

      Ștergere
    2. Pai procura notariala e mai simplu cand esti tanar. Pentru batrani notarii cer de multe ori expertiza psihiatrica. Deci alti bani alta distractie. Plus ca la posta iti poate refuza bine merci procura, stiu cazuri :) Parul si pigmentul doamnei erau descrise doar pentru ca e ea simpatica asa...arata caraghios cumva.
      Nu, nimic nu merge normal in Romania, asta incercam sa subliniez :)

      Ștergere
    3. Ah, şi în general bătrânii n-au încredere să-şi lase banii pe mâna descendenţilor...

      Ștergere
  2. Vezi cum esti tu mai tare decat sistemul? orice regula in tara asta e facuta cat sa ne puna imaginatia la incercare cum s-o faultam.Nimic nu e fara rezolvare, trebuie doar sa-i dai tema de studiu unui roman...:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu stiu de ce dar nu ma simt deloc "tare". Ma simt umilita de sistemul asta. Intr-o tara civilizata nu era cazul sa demonstram lunar ca un om mai e sau nu in viata ca sa isi primeasca pensia care i se cuvine.

      Ștergere
  3. Of,tocmai ce m-am lovit si eu de un abuz de putere. Si anume acela al profesorului in fata elevului. Profesor care, nu stiu de ce, isi aroga niste drepturi pe care nu i le-a dat nimeni niciodata. Si anume sa urle si sa bage spaima in copiii altora.

    RăspundețiȘtergere
  4. daca ai sti de cate ori ma gandeam la asta, inca din primul an in care am lucrat cu carte de munca, dupa studentie. atunci cand m-am lovit pentru prima oara de puterea femeii de serviciu, care facea legea in scoala. mai apoi de puterea secretarelor, si tot asa. fir-ar sa fie, cand te citesc imi aduc aminte de ce am plecat, de ce am fugit si de ce ma sperie cate odata chiar si o mica vacanta in Romania...

    RăspundețiȘtergere