sâmbătă, 28 iunie 2014

Drumul spre Vama

L-am facut azi pe jos pe tot cu Mara. Da, mi se pare ceva special ca un copil de oras sa mearga prin nisip si scoici si pe pietre circa 4 kilometri. Fara sa se opreasca. Dar ea a numarat ca "m-am oprit de doua ori" pentru ca s-a asezat pret de 10 secunde de doua ori pe cate o piatra pentru ca nu mai putea. E greu sa mergi prin nisip. Poate cel mai greu mers din lume. In papuci pe nisip si pe scoici.

Au fost foarte incantate ele trei. Adica ea, Gabriela si Bia, iubitele noastre. Le-am dus la Vama. Desi ne-a fost un friiiiig... ne-am limpezit mintea in patru kilometri de plaja pustie. Iar acum e chiar plaja, nu ca anul trecut cand de abia am razbit pe o potecuta cat palma mea. Acum se merge usor iar ziua asta plina de nori ne-a facut sa ni se para foarte simplu. Desi cu cele doua pitice am facut cam doua ore pana-n Vama.

ele

ele trei

cand vad pietrele astea mi se face liniste in suflet

norii aia erau ireali, eu n-am vazut niciodata asa ceva

aici e ca in filme doar ca asa era!

golf dupa golf de liniste

si mana omului agatata in radacina naturii :)

Eu la Vama n-am mai fost de cativa ani. Mai mult de 3 cred, dupa calculele mele de baba ostenita ce ma aflu. M-am dus acum si mi-a venit sa plang. Intai mi-a venit sa vomit si apoi mi-a venit sa plang. La propriu. Ma uitam in stanga si in dreapta ca un pui de gaina. Nu ma intrebam cand a trecut timpul ci ma intrebam de ce in tara asta de mare, mare, maaaaaaare penibil (ca sa nu zic cacat ca se supara oarece lume anonima)... de ce oare nu se poate "construi" si frumos.

Am ajuns in Vama pe jos si nu stiam unde sunt. Jur. Ma uitam in stanga si vedeam marea, ok, deci e bine, am mers pe drumul corect, marea e in stanga! Ma uitam in oricare alta parte si-mi venea sa vomit. Pai intai e o "cherhana". Unde eu n-as intra sa mananc decat daca mi-ar zice ca imi dau ei mie o suma enorma de bani. Cum adica? Sa intru acolo? Sa si mananc ceva de acolo? Sa ii dau copilului meu ceva sa manance.......acoloooo? Oh boy, nu, multumesc. Lasa ca avem acasa, mama, am zis printre dinti copilului care mersese doua ore pe jos si cerea mancare.

Am purces mai departe, am trecut pe sub o sfoara data cu ulei-vaselina care lega "o barca" de mal asa, alene, adica bre, asta "ie barca de la cherhanaua"...mwoooaaaaaahahahaaaa! mi-a venit lejer sa zic eu in gura mare. Da' n-am zis ca n-avea sens. Da, acolo, in locul ala, isi ancorau astia, cum le zice...a, da, pescarii, asa le zice... acolo isi puneau ei barcile pe vremuri demult apuse cand ei scoteau peste din baltoaca a' mare. Da' acu' era asa o barca la misto trasa acolo cu o sfoara cu manivela, sfoara neagra data cu smecleu duios care mi s-a lipit de rucsac cand am trecut eu frumos pe sub dansa. Caci ea, sfoara era pe toata plaja cum ar veni. La impresia artistica!

Trecem de cherhanaua cu miros de hoit si sfoara cu smecleu si ajungem la....bai jur, nu stiu unde am ajuns! Era asa... Era o tristeteeeeeeeeeee!!! Era asa... ca cum ar veni dupa un razboi. Sau in timpul. Trecuram de o chestie care se chema cu "pura" de-ti venea sa citesti eronat si avea cele mai kitchioase lumini-roz-in-forma-de-stea ever (aprinse in miezul zilei) alaturea de un ceva de la Kent aprins frooomooos....ajunseram la alte si alte "terase si blocuri" ca nu pot sa le zic altfel. De fapt le-am zis. Oameni la borcan.

Mancau in niste localuri din sticla, ca niste sere. Ca niste borcane cu oameni in ele. Oameni care fumau. Si erau inchisi acolo in borcanu' ala maaaaare si "papau mancarica". Pareau fericiti. Cred ca lipsa de oxigen ii ajuta la asta. Am numarat un borcan mare cu doua etaje de sticle si altu' mai mic, "dupe" coltz. Doua chestii se chemau cu "papa" si de aia zic ca poate oamenii in Vama nu mananca ci "papa" ca bebelusii. La "papa lu' ardeleanu'-bucurestean" se dadea cu matura la ora 14 azi. Deci mai slab cu mancare sau oameni caci nu functiona. La celalalt care zicea "papa bun" sau cam asa ceva... n-am vazut ca ierea mai dosit cumva si oricum nu ma mai interesa cam nimic. Mancasem o pizza mediocra pe care dadusem prea multi bani si o asteptasem mult prea mult pentru un moment in care nu eram decat noi si inca o masa acolo. M-am intrebat amuzata cum o fi in sezon cand e plin :))))))

Groaznic. Da, stiu, lumea nu intelege ce sau cum era sa fie vorba despre Vama "aia" de pe "vremuri". Adica prin anul 2001, o era demult apusa :). Erau numai masini de Bucuresti acolo deci mi-e clar de unde porcaria imensa intamplata cu locul ala. A fost un "trend" care a creat niste blocuri pe o plaja care in anul 2000 era doar cu oameni. Azi era cu blocuri, masini parcate pe nisip si un hectar de umbrele si paturi puse la distanta de mirosit-bashina unele de de altele. Am vazut o cucoana cu pantofi de lac. Pe bune! Era in toace din lac! S-a suit intr-un Range Rover de capitala imediat dupa ce si-a fluturat traista de firma agale in directia vantului. Vantul batea din nord! E bine! Se incalzeste apa!

9 comentarii :

1. Ce povestesti tu aici e trist, f. trist. Dar pozele (mai putin ultima) sunt superbe. Poate drumul inapoi a mai sters din amar.
    Carmen

1. Da, mi s-a parut trist in Vama. Si trist si cand omul arunca gunoaie in apa marii, caci iata...ele raman mult timp!

2. e nasol in vama, dar nu as arunca toata vina pe bucuresteni. mai e si altii de vina. localnicii cum ar veni...

1. Roxana, porcaria de pe acolo a venit. Intai sub forma de valuri de oameni "pretiosi" care au dorit sticla si blocuri. Apoi sub forma de bucuresteni care au cumparat multe din locurile de pe plaja si au construit in felul ala. Localnicii din Vama n-aveau ei resurse pentru asa ceva, majoritatea "investitorilor" sunt din alte parti. Si nu e o "vina" propriu-zis ci o "sa dam clientului ce doreste". Clientul era cel gresit de fapt. Si evident autoritatile locale care permit construirea oricum, oricat si oriunde.

3. De asta am refuzat eu cu incapatanare in ultimele 3 dati in cei 11 ani cand am ajuns in Romania sa ma duc pe litoral. Pentru ca din copilarie am niste amitiri cu iz unic, cand "la mare" era un loc magic unde se intamplau lucruri magice si puteam sa astept cate doi ani pentru niste zile acolo... Mi-a fost atat de frica ca am sa am niste deceptii crunte cand vad cum isi baga mana omului picioarele in natura... incat am preferat sa raman cu amintirile si sa ma delectez cu natura de aici, de multe ori neatinsa de om nici macar in mijloc de oras. Tot mi-am propus sa fac un fel de mini-documentar despre locurile unde traiesc acum, sa vada lumea cum e sa lucrezi cu natura nu impotriva ei, dar mi-e ca o sa-mi iau rosii in cap cu "uite si la increzuta aia cu canada ei cu tot...". Dar la povestea ta, in concluzie, e TRIST nene, trist rau de tot... :(

1. Nu peste tot s-a stricat treaba, uite la 2 Mai a evoluat frumos situatia. Insa Vama era asa o chestie de oameni nudisti in natura. Iar acum e o chestie de pitziponci ametziti care nu stiu pe ce lume traiesc si nici ce cauta acolo. Iar situatia a evoluat pentru ei, sticle, betoane, blocuri facute pe plaja. Evident contra legii in vigoare, da' cine tine cont de lege in Romania?

2. Cred ca ai dreptate. Singura chestie care suna tentant e acolo la voi, ti-am mai spus eu, daca mai ajungem in Romania vara o sa va vizitam :-) Din poze si povesti mi se pare de vis!